Fakta på agendan: Hjältar och framtidsskapare

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Fakta på agendan är en serie vars teman baserar sig på temaveckorna i projektet Bok-Finland 2017. Seriens programledare Jani Nieminen träffar under året olika fackboksförfattare med vilka han lättsamt och humoristiskt  diskuterar facklitteratur. Videorna är finskspråkiga, men har svenska undertexter.
Pekka Hyysalo. Fight back - toinen mahdollisuus

Projektets femte tema är ”Hjältar och framtidsskapare” I den femte delen av serien Fakta på agendan träffar vi Pekka Hyysalo, som med sin optimism och ihärdighet verkligen är hjältemodig. Hyysalos bok ”Fight back-toinen mahdollisuus” är en inspirerande och uppmuntrande berättelse om en svårt skadad ung mans kamp tillbaka till livet. Pekka Hyysalo berättar med egna ord om sin olycka och om rehabiliteringen som fortfarande pågår. (Tammi, 2016)

Pekka Hyysalo hjälper andra förutom genom att vara en förebild också genom sitt arbete med Fight back: ”Efter min allvarliga olycka 2010 stod jag inför ett svårt val – antingen att ge upp eller att kämpa. Jag ville kämpa. År 2013 grundade jag FightBack för att hjälpa andra som fått skallskador – ett brand som sprider hopp, positivt tänkande, viljestyrka och uthållighet.”

Bibliotekskanalen producerar serien Fakta på agendan i samarbete med Boksampo, projektet Bok-Finland 2017 och Finlands facklitterära författare rf.

Bok-Finland  2017 är en del av Finlands 100 – årsjubileum.  Bok-Finland ordnar evenemang och temaveckor under hela året. Projektet fokuserar speciellt på inhemska fackböcker.

Mer information:
Pekka Hyysalos Fight back -team (på finska och engelska)
 Bok-Finland 2017
Finlands facklitterära författare r.f.

Författargäst: Pekka Hyysalo
Redaktör: Jani Nieminen
Film: Panu Somerma och Mikko Helander
Klipp: Panu Somerma
Grafik: Panu Somerma
Musik: Tuomas Kytöniemi
Översättning: Anna-Maria Malm
Producent: Riitta Taarasti
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2017

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar