Fakta på agendan – Samhälle, politik och ekonomi

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Fakta på agendan är en serie vars teman baserar sig på temaveckorna i projektet Bok-Finland 2017. Seriens programledare Jani Nieminen träffar under året olika fackboksförfattare med vilka han lättsamt och humoristiskt  diskuterar facklitteratur. Videorna är finskspråkiga, men har svenska undertexter.

I den tredje delen av serien diskuteras betydelsen av korrekt information och granskning av fakta. Författargäst är Tuomas Muraja, som har skrivit boken ”Faktat tiskiin!” (Tammi, 2017). Boken handlar om hur Faktabaari kom till och om dess verksamhet. Boken behandlar också faktagranskning kring EU- och riksdagsvalet och kring invandringsfrågor, samt faktagranskningens metodologi. Boken innehåller också en inledning till journalistisk informationssökning. Tuomas Muraja har arbetat bl.a. som utrikesredaktör för Turun Sanomat och EU-korrespondent i Bryssel.

Tuomas Muraja - Faktat tiskiin! (Tammi, 2017)

Samhället förändras, värderingarna förändras, kommunikationen förändras, men boken består! Bilda din egen åsikt baserad på fakta. Håll dig uppdaterad – läs en bok, eller två! Bok-Finlands temavecka 20-26.3 har temat samhälle, politik och ekonomi. Den tredje delen av serien Fakta på agendan närmar sig temat genom att presentera faktagranskning. Om du vill veta mera om faktagranskning hittar du nyttiga länkar i Länkbibliotkets länksamling ”Faktakoll och källkritik.”

Bibliotekskanalen producerar serien Fakta på agendan i samarbete med Boksampo, projektet Bok-Finland 2017 och Finlands facklitterära författare rf.

Bok-Finland  2017 är en del av Finlands 100 – årsjubileum.  Bok-Finland ordnar evenemang och temaveckor under hela året. Projektet fokuserar speciellt på inhemska fackböcker.

Mer information:
Faktat tiskiin!  på webbplatsen #kirja (på finska)
Tuomas Murajas sidor (på finska)
Länkar om faktakoll och källkritik i Länkbiblioteket
Bok-Finland 2017
Finlands facklitterära författare r.f.

Författargäst: Tuomas Muraja
Redaktör: Jani Nieminen
Bild: Panu Somerma och Mikko Helander
Klipp: Panu Somerma
Grafik: Panu Somerma
Musik: Tuomas Kytöniemi
Översättning: Anna-Maria Malm
Producent: Riitta Taarasti
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2017

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar