Kampanjen Hela folket läser 16.3 – 13.4.2020

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Kampanjen Hela folket läser ordnas igen. År 2020 ordnas kampanjen den 16.3-13.4. Under hela tiden bibliotekens och förlagens gemensamma kampanj Hela folket-läser pågår kan du fritt bekanta dig med tre e-böcker med nästan vilket finländskt bibliotekskort som helst.

Kampanjböckerna hittar du i eBiblioteket, som är de allmänna bibliotekens gemensamma e-bibliotek. I e-biblioteket hittar du också annat att läsa, se på eller lyssna på. Två av kampanjböckerna är riktade till vuxna, den ena är svenskspråkig och den andra finskspråkig, den tredje boken är en finskspråkig ungdomsbok.

Eftersom varje bibliotek har sitt eget urval av e-böcker och det ofta finns ett begränsat antal utlåningsrättigheter kommer man normalt inte alltid åt att genast läsa en e-bok. En av kampanjens fördelar är att man inte behöver köa för böckerna. Andra målsättningar för kampanjen är att sänka tröskeln för att börja använda e-böcker och att främja samarbetet mellan bibliotek och förlag.

För att låna böckerna behöver du bara ditt eget bibliotekskort från ditt lokala bibliotek, nätförbindelse och en apparat med vilken du kan läsa böckerna. Kampanjböckerna kan du läsa via ditt eget biblioteks sidor eller med hjälp av Ellibs eller Biblio-apparna, som du kan ladda ner till din telefon. Böckerna kan läsas på samma sätt som en vanlig webbsida eller laddas ner på en dator, pekplatta eller smarttelefon. Du behöver inte tänka på lånetider, för böckerna återlämnas automatiskt då utlåningstiden upphör.

Mer information:
eBiblioteket
Information om böckerna i Kirjasampo.fi
E-böcker i Länkbiblioteket
Kampanmaterialet på Biblioteken.fi
Tidigare års kampanjvideor

Video: Mikko Helander
Musik: ”Hip Hop Trap Uplift” by Oleksandr Koltsov (www.storyblocks.com)
Producent: Riitta Taarasti
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Taggar