Koko kansa lukee -kampanja 16.3. – 13.4.2020

Koko kansa lukee -kampanja toteutetaan jälleen. Vuonna 2020 sen ajankohtana on 16.3.-13.4. (alunperin 5.4. asti). Kirjastojen ja kustantajien yhteistyössä toteuttaman kampanjan aikana lähes minkä tahansa suomalaisen yleisen kirjaston kortin haltija voi tutustua kolmeen e-kirjaan ilman rajoituksia. Kampanjakirjat löytyvät eKirjastosta, joka on yleisten kirjastojen yhteinen e-kirjasto. E-kirjastosta löytyy myös paljon muuta luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa. Kampanjakirjoista yksi on suomenkielinen nuorille suunnattu ja kaksi aikuisille, suomeksi ja ruotsiksi.

Kampanjakirjat:
Hanna-Riikka Kuisma: Kerrostalo, Like
Briitta Hepo-oja: Suomea lohikäärmeille, Otava
Karin Erlandsson: MISSDÅD, Sets

Koska kullakin kirjastolla on omat e-kirjavalikoimansa ja yhtäaikaisia lainausoikeuksia on rajallinen määrä, normaalioloissa e-kirjaan ei aina heti pääse käsiksi. Yksi kampanjan eduista lainaajalle onkin varausjonon välttäminen. Tavoitteena on myös madaltaa kynnystä e-kirjojen käyttöön sekä edistää kirjastojen ja kustantajien yhteistyötä.

Kirjan lainaamiseen tarvitaan vain paikallisen, oman kirjaston kirjastokortti, PIN-koodi (jos kirjastossasi on sellainen käytössä), verkkoyhteys ja lukemiseen soveltuva laite. Kampanjakirjoja voi käyttää monella tapaa: oman kirjaston sivujen kautta tai e-kirja-sovelluksilla (Ellibs tai Biblio, ladattavissa oman puhelimen sovelluskaupasta), samaan tapaan kuin avaisi nettisivun. Kirjat voi myös ladata omalle laitteelle. Laina-ajoista ei tarvitse huolehtia, sillä kirjat palautuvat automaattisesti laina-ajan päätyttyä.

eKirjasto
Tietoa teoksista Kirjasampo.fi:ssä
Tietoa ja kokoelma e-kirjoja Makupalat.fi:ssä
Kampanjamateriaalit Kirjastot.fi:ssä
Aiempien vuosien Koko kansa lukee -kampanjavideot

Löydät videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
Video Facebookissa

Video: Mikko Helander
Musiikki: ”Hip Hop Trap Uplift” by Oleksandr Koltsov (www.storyblocks.com)
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2020

8 kommenttia

1. Moi! Kirjastokortin lisäksi tarvitaan kaikissa tuntemissani tapauksissa pin-koodi. Tämä valitettavasti monimutkaistaa tiedotusta ja on yleensä suurin hidaste e-aineiston kokeilemiselle.

• Hei

Tärkeä huomio! Lisään mainiina PIN-koodista videon kuvailuteksteihin.

Terveisin
      Riitta Taarasti
      toimittaja, tuottaja
      Kirjastokaista

• Juu, siis mä en nyt ole varma tästä, mutta Ellibsiinhän pitää kirjautua kirjastokortilla ja pin-koodilla ennen kuin pääsee lainaamaan. Eli vaikka kirja olisikin kampanjassa vapaasti lainattavissa, niin pelkkä kirjastokortti ei kai riitä sen sovellusalustan ratkaisujen takia. Toinen juttu sitten, jos esim. Firman nettikaupassa on auki sama kirja, niin sieltä sen saa ilman kirjastokorttiakin. Mutta kun en tiedä, niin tämä on vähän tällaista arvailua. Ylihuomennahan sen näkee. Ja lukupiirikin pitäisi varmaan tuohon kampanjan loppupäiville pykätä pystyyn. Harmi vain, että siitä tiedottaminen jää pois, kun kunnan tiedotuslehti ilmeatyy vain kerran kuussa. My bad. Oma vika kun en ollut valveilla.

2. Pin-koodin saa pyytämällä henkilökohtaisesti tiskillä. Jos asiakkaalla on sähköpostiosoite tallennettuna adiakastietoihin, sen voi (järjestelmästä riippuen) saada tilattua omaan sähköpostiin kirjautumissivun ”unohditko pin-koodisi”-linkin kautta.

3. Harmillista. E-kirjaston käytön suurin kynnyshän on tämä pin-koodi, jota ei ole johdonmukaisesti ainakaan minun kirjastossani – minun toimestani – annettu kaikille uusille asiakkaille. Jos tätä olisi tehty jo vuosikausia, uusien käyttäjien kokeilukynnys madaltuisi huomattavasti.

4. Hei, ohjeistuksen laatiminen niin että se kattaa kaikki tapaukset, on mahdotonta. Kirjautuminen ja lainaaminen tapahtuu aivan samoin kuin muutenkin e-kirjan lainaaminen. Nyt vain kampanja kirjoihin on rajoittamaton yhtäaikainen käyttö ja ne ovat aktiivisia kaikissa kokoelmissa. Eli jos kirjastokorttiin ei ole PIN koodia, eikä e-kiejastoon kirjautuminen sitä vaadi, niin sitä ei tarvita nytkään. Suomessa on yli 30 e-kirjakokoelmaa ja kirjautuminen näihin vaihtelee.

5. työikäinen digin kanssa pelaava

Piti neuvoa tämä seniorille, mutta kun kokeilin en osannut itsellekkään tätä saada/löytää. Selkokieliset ohjeet?

6. Hei, aloita http://www.ekirjasto.kirjastot.fi sivulta. Valitse haluamasi kampanjakirja ja pääset kirjastovalikkoon. Valitse kirjasto, jonka asiakas olet ,klikkaa kirjastoa ja ohjaudut kirjastosi Ellibs-kirjastoon. Kirjaudu ohjeen mukaan kirjastokortin numerolla ja tarvittaessa kirjastokortin pin-koodilla. Lue selaimessa, niin sinun ei tarvitse asentaa lukuohjelmaa. Mikäli kirjastoasi ei löydy listalta, palaa eKirjaston etusivulle ja valitse kohta, jossa kerrotaan Bibliosta. Valitettavasti selko-ohjeiden antaminen on haastavaa, sillä kampanja on valtakunnallinen ja siihen liittyy reilut 30 Kirjastokimppaa, joilla jokaisella erilaiset taustajärjestelmät. Mutta kun aloittaa eKirjaston etusivulta ja seuraa linkkehä, pitäisi kyllä onnistua.