Faktahommissa – Yhteiskunta, politiikka ja talous

Faktahommissa on sarja, jonka teemat nousevat Kirja-Suomi 2017 –hankkeen teemaviikoista. Hankkeen kolmannen teemaviikon aiheet ovat yhteiskunta, politiikka ja talous. Faktahommissa-sarjan kolmannessa osassa käsitellään tietojen oikeudellisuuden merkitystä ja faktojen tarkistusta. Kirjailijavieraana on Tuomas Muraja, joka on kirjoittanut teoksen ”Faktat tiskiin!” (Tammi, 2017). ”Faktat tiskiin!” kertoo Faktabaarin syntytarinan ja kuvailee sen toimintaa. Teos esittelee myös kiinnostavimmat EU- ja eduskuntavaaliaiheiset sekä maahanmuuttoon liittyvät tarkistustapaukset, käsittelee faktantarkistuksen metodologiaa ja tarjoaa johdatuksen journalistiseen tiedonhakuun. Tuomas Muraja on työskennellyt mm. Turun Sanomien ulkomaantoimittajana ja EU-kirjeenvaihtajana Brysselissä.

Tuomas Muraja - Faktat tiskiin! (Tammi, 2017)

Maailmanpolitiikassa tapahtuu ja Suomessa lähestyvät kuntavaalit. Yhteiskunta muuttuu, arvot muuttuvat, tiedonvälitys muuttuu, mutta kirja pysyy! Muodosta oma mielipiteesi tietoon pohjautuen, pysy ajan tasalla – lue kirja, jos toinenkin! Kirja-Suomi 2017 -hankkeen kolmas teemaviikko 20.-26.3. keskittyy yhteiskuntaan, politiikkaan ja talouteen. Faktahommissa-sarjan kolmas osa tarraa faktantarkastukseen. Laajennusta teemaan saadaan mm. Kirjasampoon kootusta kirjahyllystä, Makupalojen linkkivinkeistä ja Kirja-Suomen sivuille kootuista teemaan liittyvistä tietokirjavinkeistä.

Kirjastokaista tuottaa Faktahommissa-sarjaa yhteistyössä Kirjasammon, Kirja-Suomi 2017 -hankkeen ja Suomen tietokirjailijoiden kanssa. Sarjan juontaja Jani Nieminen tapaa vuoden aikana tietokirjailijoita, joiden kanssa keskustellaan kepeästi ja huumorilla tietokirjallisuuden teemoista.

Kirja-Suomi 2017 on suomalaisen kirja-alan yhteistyöhanke 100-vuotiaan Suomen hyväksi. Kirja-Suomi edistää lukemista ja kirjallisuuden näkyvyyttä koko itsenäisyyden juhlavuoden ajan. Tapahtumat ja teemaviikot pyörivät läpi vuoden, erityisesti esiin nousee suomalainen tietokirjallisuus. Teemat vaihtuvat kuukausittain, ja aihepiirit liikkuvat lokaalista globaaliin: kotikylän paikallishistorioista koko maailmaa koskettaviin tieteisiin ja taiteisiin. Hanke kytkeytyy osaksi Valtioneuvoston kanslian koordinoimaa Suomi 100 -juhlavuotta.

Lisätietoa:
Yhteiskunta, politiikka ja talous –kirjavinkit Kirja-Suomi 2017 –sivuilla
Yhteiskunta, politiikka ja talous –lukuvinkit Kirjasammossa
Yhteiskunta, politiikka ja talous –linkkivinkit Makupaloissa
Faktat tiskiin! #kirja-sivustolla
Tuomas Murajan sivut
Tietokirjailijat ry

Löydät tämän videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
Faktahommissa -sarja Facebookissa
YouTube-video