Tim Sparv som Läslovets resekompis

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Fotbollsspelaren Tim Sparv är med på din resa till Läslovet! Hur började hans egen läsresa och vad har han för tips att ge läsresenären? Se videon som är filmad på Bolt Arenan i september 2021.

Kampanjen Läslov, som är ett gemensamt initiativ av organisationer inom bokbranschen och det läsfrämjande arbetet, genomförs igen under skolornas höstlov.

Under kampanjen uppmuntras familjerna att fira läslov genom att läsa tillsammans. År 2021 är kampanjens tema ”Alla är vi läsare”. Som kampanjens resekompisar fungerar en grupp finländare i olika åldrar och med olika bakgrund. I videohälsningar berättar de om sin egen resa till läsare och uppmuntrar att fira läslov. Som resekompisar fungerar fotbollsspelarna Tim Sparv och Linda Sällström, rapparen F, redaktören och verkställande direktören för Företagarna i Finland Mikael Pentikäinen samt youtubaren Lukuhirmu Hertta.

Kampanjen organiseras av Finlands svenska författareförening, Kirjakauppaliitto, Boksampo, Bibliotekskanalen, Barnboksinstitutet, Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen, Läscentrum, Sidospår, Suomen Kirjailijaliitto, Finlands Biblioteksförening, Finlands bokstiftelse, Finlands förlagsförening, Finlands facklitterära författare och Äidinkielen opettajain liitto.

Mannens ansikte

Mera information:
Läslovets webbsida
Boktips för barn och unga på Sidospår
Boktips för vuxna på Boksampo
Läslov-videor på finska
Läslov-videor på svenska

Film: Mikko Helander och Joonas Nevalainen
Editering och animation: Joonas Nevalainen
Producent och redaktör: Riitta Taarasti
Musik: Storyblocks.com
Produktion: Bibliotekskanalen och kampanjen Läslov, 2021

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar