Mikael Petrén: Del 2, Om utlåning och läsning av e-böcker i Sverige

Bibliotekens rättigheter att utan begränsningar bestämma om sitt eget bestånd av e-material och e-böcker diskuteras livligt. Hurdant är läget i Svenskfinland? Har biblioteken och därigenom kunden valmöjligheter? Kan biblioteken erbjuda invånarna en jämlik tillgång till e-böcker oberoende av boningsort och språk? Finns det e-böcker på svenska och var och hur lånas de?

Det här är del 2 av Mikael Petréns, chef för virtuella enheten i Stockholms stadsbibliotek, presentation ”Underbar och älskad av alla? Om utlåning och läsning av e-böcker i Sverige”. Petrén föreläser under ett seminarium som behandlar tillgången till svenska e-böcker på de allmänna biblioteken. Seminariet arrangerades av Regionförvaltningsverkets svenska enhet i samarbete med Biblioteken.fi den 13 maj 2013 i Böle bibliotek i Helsingfors.

Biblioteket.se

Film: Tuomas Lipponen
Klipp: Panu Somerma
Datum: 13.5.2013

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar