Höstlovet är Läslov – Läs till väldens ände

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Under skolornas höstlov uppmuntras familjerna att fira läslov genom att läsa tillsammans. Kampanjen, som är ett gemensamt initiativ av organisationerna inom bokbranschen, genomförs för andra gången och i år syns kampanjen på nätet och hörs i radion. Kampanjen stöds av vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko. I den här videon berättar elever från Grundskolan Norsen om sin favoritbok och om läsning. Eleverna diskuterade med läsambassadör Henrika Andersson i Richardsgatans bibliotek.

Bokbranschens centrala organisationer fäster i sin Läslovs-kampanj vikt vid läsning som ett gemensamt intresse för hela familjen. I synnerhet under coronaepidemin är det tryggast att åka på semesterresa in i bokens värld.

På kampanjens webbplats Lukuloma.fi finns förutom lästips även färgläggningsbilder med vilka man kan ställa upp sina egna läsmål och följa med hur de framskrider. Yrkesverksamma inom bokbranschen ger under kampanjen också lästips i biblioteken och bokhandlarna.

Fröet till barns läsintresse finns i familjens gemensamma fritid. Litteraturen öppnar upp för helt nya världar och perspektiv. Den ger redskap för den psykiska utvecklingen och för att vi bättre ska kunna förstå varandra. Läsning är ett av de mest jämlika intressen man kan ha: tack vare ett väl utbrett biblioteksnät har alla möjlighet till läsning oberoende av boendeort eller inkomstnivå, säger vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko.

Kommunikationen kring kampanjen stödjer budskapet om läsning som ett jämlikt och ekologiskt fritidsintresse som ökar välbefinnandet. I videorna som Bibliotekskanalen producerat för kampanjen berättar familjer och unga i olika åldrar om sina läsvanor. Den nationella radiokampanjen lyfter fram läsning som hela familjens fritidsintresse.

Initiativet till kampanjen grundar sig på den oro som organisationerna inom bokbranschen i Finland lyft fram om den minskade läslusten och det dalande läsintresset. Inspiration till kampanjen har man fått från motsvarande initiativ som fått stor framgång i Sverige (Läslov.se). Läslov lyder under Läsrörelsen vid Utbildningsstyrelsen som arbetar med att stödja läsningen och läsivern hos barn, unga och vuxna.

I kampanjen deltar Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Boksampo, Läscentrum, Läsrörelsen, Utbildningsstyrelsen, Finlands Biblioteksförening, Finlands bokstiftelse, Finlands förlagsförening, Finlands facklitterära författare och Äidinkielen opettajain liitto.

Lukuloma.fi-sidor
Boktips för barn och unga i Sidospår
Boktips för vuxna i Boksampo
Läslov-videorna på finska

Redaktör: Henrika Anderson
Bild, editering och animation: Mikko Helander
Musik: Storyblocks.com
Producent: Riitta Taarasti
Produktion: Bibliotekskanalen – Biblioteken.fi, 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar