Video om biblioteksklasser blev succé på Youtube

Animationsserien ”Kallen ja Keijon kirjastoluokat” (Kalles och Keijos biblioteksklasser), som på ett humoristiskt sätt berättar om bibliotekens klassifikationssystem har fått stor spridning på nätet. Animationerna är gjorda av Tuomas Toivanen. Han har tidigare för Yle gjort animationsserien ”Hullu – hullumpi – yläaste”, som handlar om högstadieeleverna Kalles, Anttis, Keijos och deras klasskamraters liv. Också i biblioteksanimationerna är det samma figurer som uppträder. I videorna bekantar sig kompisarna med bibliotekets klassifikationssystem och hur böckerna är placerade på biblioteket. KAB-klassifikationssystemet, som presenteras i videorna används i de flesta allmänna bibliotek i Finland.

Serien Kalles och Keijos biblioteksklasser består av tio ungefär en minut långa videor. Det har också gjorts en lång video av alla delar i serien.

Videorna om Kalles och Keijos biblioteksklasser har delats på Facebook, tittats på i Bibliotekskanalen och bäddats in på bibliotekens sidor runt om i landet. Men det var först när vi publicerade videorna på YouTube som det började hända! Den långa videon var en tid uppe på plats två på Youtubes lista över populära videor och har nu setts över 400 000 gånger!

Undertexter på finska, svenska och engelska

Videorna är finskspråkiga men vi har nu lagt till undertexter också på svenska och engelska i den långa videon på Bibliotekskanalen. Undertexternas språk kan du byta genom att klicka på cc-knappen nere till höger på videon.

Lokalt producerade för allmän användning

Videorna har producerats av Animagency och gjorts av TarinaPaja  Oy som ett beställningsarbete för Ratamo-biblioteken. Regionförvaltningsverket beviljade finansiering för videorna.

För Ratamo-biblioteken var det från början självklart att videorna inte bara skulle produceras för lokalt bruk, utan man ville att så många bibliotek som möjligt skulle kunna använda sig av dem. Därför vände man sig i början av 2018 till Bibliotekskanalen för att få hjälp med att dela och marknadsföra videorna. Bibliotekskanalen publicerade sedan videorna på sina egna sidor och spred dem via sina kanaler på sociala medier.

Om ni på ert bibliotek har gjort egna videor, som ni skulle vilja dela via Bibliotekskanalen och på så sätt få en större publik för dem, får ni gärna kontakta oss. Kontaktuppgifter.

Bädda in videorna på dina sidor, dela och visa

Eftersom videorna om Kalles och Keijos biblioteksklasser har producerats för allmänt bruk, får du fritt visa dem t.ex. vid skolbesök, bädda in dem på bibliotekets webbsidor och dela dem på sociala medier. Endast allt kommersiellt utnyttjande av videorna är förbjudet.

Du kan välja undertexter genom att klicka på CC-knappen.

Mer om ämnet:
Kalles och Keijos bibiblioteksklasser på Bibliotekskanalen