Bibliotekets dag – Kirjaston päivä – Library Day

Varje dag är bibliotekets dag, men den 19 mars firas en temadag kring bibliotek. Samma dag firas också jämställdhetens och Minna Canths dag. Biblioteket är en stark kraft i det finländska samhället. Bibliotekets dag lyfter fram bibliotekens mångsidiga tjänster och deras arbete för jämställdhet, jämlikhet och läsfrämjande.

Bibliotekets dag som arrangeras av Finlands biblioteksförening firades för första gången 2019. Biblioteken runt om i landet deltog ivrigt med att ordna olika evenemang under dagen.

År 2020 ordnas Bibliotekets dag för andra gången. Inför dagen har Bibliotekskanalen och Finlands biblioteksförening tillsammans producerat en video, som biblioteken i hela landet kan använda för att berätta om bibliotekets mångsidiga tjänster. Biblioteken kan både visa och dela videon och dessutom bädda in den på sina hemsidor och webbibliotek. Videon finns också som en Facebook-video, med vilken man kan lyfta fram Bibliotekets dag.

Läs mera (på finska):
Tietoa Kirjaston päivästä Kirjastoseuran sivuilla

Koncept: Panu Somerma
Bild: Panu Somerma och Mikko Helander
Klipp: Panu Somerma
Färgdefinition: Mikko Helander
Visuella effekter: Mikko Helander
Ljudplanering: Tuomas Kytöniemi
Musik: Storyblocks.com
Producent: Riitta Taarasti
Produktion: Bibliotekskanalen och Finlands biblioteksförening, 2020

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Taggar