Flerspråkiga biblioteket – litteratur på ditt språk

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Flerspråkiga biblioteket är ditt bibliotek, oavsett var i Finland du bor. Flerspråkiga biblioteket vid Böle bibliotek i Helsingfors innehåller material på över 80 olika språk för barn, ungdomar och vuxna. Det finns dessutom musik, filmer, tidningar, ljudböcker och e-böcker. Du kan gå till ditt lokala bibliotek och be personalen beställa det material du behöver.

Flerspråkiga biblioteket erbjuder en chans att läsa litteratur på ditt modersmål. Biblioteket vill bidra till att bevara de modersmål som talas av utlänningar som bor i Finland. Syftet med Flerspråkiga biblioteket är att underlätta bibliotekstjänster för den utländska befolkningen i Finland, att upprätta kontakter med inhemska och utländska samarbetsorgan, att tillhandahålla information och rådgivning och att samla in material för gemensam användning på språk som är sällsynta i Finland och endast har ett fåtal talare i landet.

1995 fick Helsingfors stadsbibliotek i uppgift av Undervisnings- och kulturministeriet att fungera som Flerspråkiga biblioteket i Finland. Flerspråkiga biblioteket finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet.

Mer information:
Flerspråkiga bibliotekets sidor på Helmet.fi (på svenska)
Flerspråkiga bibliotekets sidor på Libraries.fi (på finska)
Flerspråkiga biblioteket på Facebook
Fler videoklipp om Flerspråkiga biblioteket (på svenska)

Video: Flerspråkiga biblioteket och DigiPeople Oy

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Taggar