Biblioteket är din kompis -häftet till barn och ungdomar

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

För barn med ett främmande språk som modersmål finns det inte så mycket presentationsmaterial om biblioteket. Häftet ”Biblioteket är din kompis” har översatts till 14 språk, som inte är så vanliga i Finland, t.ex. arabiska, somaliska, persiska/farsi, kurdiska och albanska. Dessutom har häftet tryckts i ett litet antal på finska, svenska och engelska.

En kort presentationsvideo om häftet ”Biblioteket är din kompis” har gjorts för biblioteksanställda, förskolepersonal och lärare. På videon presenteras häftet och hur det ska användas.

Den kända barnboksillustratören Christel Rönns har gjort illustrationerna till häftet. Häftet baserar sig på en finskspråkig version med samma namn som har producerats av Uleåborgs stadsbibliotek. En rolig biblioteksräv berättar för barnen på deras eget språk om bibliotek, böcker och bibliotekskort.

Flerspråkiga biblioteket har låtit göra översättningarna av häftet ”Biblioteket är din kompis”. Projektet har finansierats av utbildnings- och kulturministeriet.

Mer information:
Flerspråkiga biblioteket
Häftet Biblioteket är din kompis på olika språk

Musik: Universal Music, Bob Bradley & Nick McEnally, ”Sea Breezes Instrumental”
Videon är producerad av Flerspråkiga biblioteket

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar