Kirjaston päivä – Bibliotekets dag – Library Day

Jokainen päivä on kirjaston päivä, mutta teemapäivänä sitä vietetään 19. maaliskuuta. Kirjasto on rohkea vaikuttaja suomalaisessa yhteiskunnassa. Kirjaston päivä on myös tasa-arvon ja Minna Canthin päivä. Kirjaston päivä kertoo kirjastojen monipuolisista palveluista sekä työstä tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja lukutaidon edistämiseksi.

Suomen kirjastoseuran organisoimaa Kirjaston päivää vietettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2019. Kirjastot ympäri maan lähtivät siihen innolla mukaan järjestäen erilaisia tapahtumia ja tempauksia.

Vuonna 2020 Kirjaston päivää vietetään toista kertaa. Sen osana Kirjastokaista ja Suomen kirjastoseura ovat tuottaneet yhteistyössä videon, jota kirjastot kautta maan voivat käyttää kertoakseen kirjaston moninaisista mahdollisuuksista ja monipuolisista palveluista. Video on suunniteltu niin, että kirjastot voivat paitsi jakaa ja näyttää sitä, upottaa sen myös verkkokirjastoihinsa ja kotisivuilleen katsottavaksi. Videosta on tehty myös Facebook-video, jolla voi nostaa esiin Kirjaston päivää.

Tietoa Kirjaston päivästä Kirjastoseuran sivuilla

Löydät videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
Facebook-video
YouTube-video