Kirjan taajuudella: Rakkaus kirjallisuudessa – romantiikalla tai ilman

Kirjasammon ja Kirjastokaistan podcast-sarja Kirjan taajuudella tarttuu kirjallisuuden ilmiöihin keskusteluilla, jotka tarjoavat kuulijalle paljon lukuvinkkejä. Sarjaa toimittaa Tuomas Aitonurmi, joka keskustelee jaksojen teemoista vaihtuvien vierailijoiden kanssa.

Rakkaus kirjallisuudessa – romantiikalla tai ilman

Kirjan taajuudella -podcastin kolmannessa jaksossa käsitellään kirjallisuuden rakkauskuvauksia. Puhutaan erityisesti rakkausromaaneista genrekirjallisuutena, johon liittyen tietoa ja uusia näkökulmia tuo esiin genreä tutkinut Veera Mäkelä. Lisäksi käsitellään teoksia, jotka eivät kuulu rakkausromaanigenreen mutta joissa on mukana rakkausjuoni tai useampia.

Jaksossa keskustellaan rakkausromaanien kehityksestä, siitä minkälaisia pinnanalaisia asioita niistä tutkimuksessa selviää ja mitä trendejä tähän kirjallisuudenlajiin liittyen on nyt maailmalla nousussa. Miten sukupuolten kuvaus rakkausromaaneissa on muuttunut viime vuosina? Miksi onnellisesti päättyvät rakkauskertomukset eivät ole Suomessa suosittuja, ja missä maassa puolestaan tehdään erityisen paljon genreen liittyvää tutkimusta? Jaksossa jaetaan jälleen myös kirjavinkkejä, kun Veera esittelee lukemisen arvoisia rakkausromaaneja ja Tuomas vaikuttavia rakkauskertomuksia muista genreistä.

Kirjan taajuudella -podcast

Veera Mäkelän lukuvinkit rakkausromaaneista:
– Georgette Heyer: Devil’s Cub / Paholainen rakastuu
– Sara Medberg: Holhokki
– Susan Elizabeth Phillips: Heroes Are My Weakness
– Mary Balogh: A Summer to Remember
– (Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo)
– Tessa Dare: Romancing the Duke

Tuomas Aitonurmen vinkit muun kirjallisuuden rakkauskertomuksista:
– Gabriel García Márquez: Rakkautta koleran aikaan
– Anni Kytömäki: Kultarinta
– Timo K. Mukka: Maa on syntinen laulu
– Hannele Mikaela Taivassalo: In transit
– Heidi Köngäs: Hertta

Lisäksi keskustelussa mainittiin Márquezin Sadan vuoden yksinäisyys ja Pirkko Saision Punainen erokirja. Toisin kuin jaksossa sanotaan, Tuomaksen listalla on kaksi käännöskirjaa, sillä Márquezin lisäksi myös Hannele Mikaela Taivassalon romaani on käännös: In transit on julkaistu alun perin ruotsiksi.

Lisätiedot:
Kirjan taajuudella -sarjan kolmannen osan kirjahylly Kirjasampo.fi:ssä
Valikoima kysymyksiä rakkausromaaneista Kysy Kirjastonhoitajalta -palvelussa
Kirjan taajuudella -sarja Kirjastokaista.fi:ssä

Toimittaja: Tuomas Aitonurmi
Vierailija: Veera Mäkelä
Äänet ja editointi: Mikko Helander
Tuotanto: Kirjastokaista ja Kirjasampo – Kirjastot.fi, 2018

Sharing and embed code

Ohjelman oikean yläkulman -kuvakkeesta löydät painikkeet jakamiseen sekä embed-koodin. Kun kopiot ja liität koodin sivuillesi, saat ohjelman näkymään siellä.