Kirjan taajuudella: Proosan runoutta, runoilijoiden proosaa

Kirjasammon ja Kirjastokaistan podcast-sarja Kirjan taajuudella tarttuu kirjallisuuden ilmiöihin keskusteluilla, jotka tarjoavat kuulijalle paljon lukuvinkkejä. Sarjaa toimittaa Tuomas Aitonurmi, joka keskustelee jaksojen teemoista vaihtuvien vierailijoiden kanssa.

Proosan runoutta, runoilijoiden proosaa

Kirjan taajuudella -podcastin toisessa jaksossa käsitellään kotimaisten runoilijoiden viime aikoina kirjoittamia esikoisproosateoksia, pohditaan syitä niiden runsaaseen määrään ja jaetaan vinkkejä kirjoista, joissa joko runon keinot näkyvät proosassa tai runous lähestyy proosaa. Tuomaksen vieraana jaksossa on kirjailija Sinikka Vuola, jolta julkaistiin syksyllä 2016 romaani Replika hänen kirjoitettuaan sitä ennen kolme runokokoelmaa.

Miten runoilija päätyy prosaistiksi? Miksi runoilijoiden esikoisproosateoksia ilmestyy meillä juuri nyt? Miksi termi ”lyyrinen proosa” kirja-arvostelussa voi olla ongelmallinen? Miten Mahdollisen Kirjallisuuden Seura on vaikuttanut proosakokeiluihin kotimaisessa nykykirjallisuudessa? Mikä Sinikkaan on tehnyt vaikutuksen 1960-luvun ranskalaisen ”uuden romaanin” estetiikassa? Millainen voi olla kokonaan kysymyslauseista koostuva kirja? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan, ja lisäksi esitellään viisi ulkomaista ja viisi kotimaista kirjaa tai kirjailijaa runon ja proosan rajapinnoilta!

Kirjan taajuudella -podcast

Sinikka Vuolan valinnat ulkomaisesta kirjallisuudesta:
– Christian Bök: Eunoia
– Clarice Lispector: koko tuotanto, mm. Lähellä villiä sydäntä, Passio
– Padgett Powell: The Interrogative Mood
– Nathalie Sarraute: koko tuotanto, mm. Kultaiset hedelmät, Tropismeja
– Virginia Woolf: Aallot

Tuomas Aitonurmen valinnat kotimaisesta kirjallisuudesta:
– Sanna Karlström: Multaa sataa, Margareta
– Marianna Kurtto: Tristania
– Maria Matinmikko: Värit
– Harry Salmenniemi: Uraanilamppu ja muita novelleja
– Jukka Viikilä: Akvarelleja Engelin kaupungista

Kirjan taajuudella -podcastia voi seurata sekä Kirjasampo.fi:n että Kirjastokaista.fi:n kautta, ja jaksot ovat kuunneltavissa Soundcloudissa.

Lisätiedot:
Kirjan taajuudella -sarjan toisen osan kirjahylly Kirjasampo.fi:ssä
Kirjan taajuudella -sarja Kirjastokaista.fi:ssä

Toimittaja: Tuomas Aitonurmi
Vierailija: Sinikka Vuola
Äänet ja editointi: Mikko Helander
Tuotanto: Kirjastokaista ja Kirjasampo – Kirjastot.fi, 2018

Sharing and embed code

Ohjelman oikean yläkulman -kuvakkeesta löydät painikkeet jakamiseen sekä embed-koodin. Kun kopiot ja liität koodin sivuillesi, saat ohjelman näkymään siellä.