Kirjan taajuudella: Kotimaisen nykyrunouden yhteiskunnallisuus

Kirjasammon ja Kirjastokaistan podcast-sarja Kirjan taajuudella tarttuu kirjallisuuden ilmiöihin keskusteluilla, jotka tarjoavat kuulijalle paljon lukuvinkkejä. Sarjaa toimittaa Tuomas Aitonurmi, joka keskustelee jaksojen teemoista vaihtuvien vierailijoiden kanssa.

Kotimaisen nykyrunouden yhteiskunnallisuus

Kirjan taajuudella -podcastin neljännessä jaksossa keskustellaan siitä, miten yhteiskunnallisuus näkyy 2000-luvun kotimaisessa runoudessa. Vieraana on tällä kertaa toimittaja ja kriitikko Vesa Rantama, jonka kanssa Tuomas käy läpi runouden eri muotojen mahdollisuuksia yhteiskunnan nopeaan ja aktiiviseen kommentointiin, ja lisäksi pohditaan, millä tavoin yhteiskunnallisia ilmiöitä nousee valituista kirjavinkeistä.

Runous elää tällä hetkellä erityisesti lavoilla esitettynä ja toisaalta verkkomaailmassa, kuten blogeissa. Nämä ovat ympäristöjä, jotka mahdollistavat osallistumisen matalalla kynnyksellä, ja esille pääsee monia erilaisia ääniä. Toisaalta joskus verkkomaailma löytää tiensä myös painettuihin runokokoelmiin. Lisäksi mm. kuolema, luonto, rahatalous, eriarvoisuus ja kirjallisen julkaisemisen kaavojen rikkominen tulevat jaksossa käsitellyiksi.

Kirjan taajuudella -podcast

Vesa Rantaman runoteosvinkit:
– Karri Kokko: Varjofinlandia (Nihil Interit 2005)
– Susinukke Kosola: Varisto (2018)
– Mia Rönkä: Maanalaiset linnut (Sammakko 2016)
– Olli Sinivaara: Purkautuva satama (Teos 2018)
– Tuija Välipakka: Take away (Paasilinna 2014)

Tuomas Aitonurmen runoteosvinkit:
– J. K. Ihalainen: Sytykkeitä (Sammakko 2016)
– Aura Nurmi: Villieläimiä (Kolera 2016)
– Eino Santanen: Tekniikan maailmat (Teos 2014) + Yleisö (Teos 2017)
– Pauli Tapio: Varpuset ja aika (Poesia 2017)
– Henriikka Tavi: Esim. Esa (Teos 2007)

Yllä mainittujen ja hyllyssä listattujen lisäksi jaksossa mainittiin Panu Pihkalan tietokirja Päin helvettiä? : ympäristöahdistus ja toivo (Kirjapaja 2017).

Kirjan taajuudella -podcastia voi seurata sekä Kirjasampo.fi:n että Kirjastokaista.fi:n kautta. Jaksot ovat kuunneltavissa Soundcloudissa ja jatkossa myös iTunesissa, josta niitä on mahdollisuus kuunnella mm. podcast-sovellusten avulla.

Lisätiedot:
Kirjan taajuudella -sarjan neljännen osan kirjahylly Kirjasampo.fi:ssä
Kirjan taajuudella -sarja Kirjastokaista.fi:ssä

Toimittaja: Tuomas Aitonurmi
Vierailija: Vesa Rantama
Äänet ja editointi: Mikko Helander
Tuotanto: Kirjastokaista ja Kirjasampo – Kirjastot.fi, 2018

Sharing and embed code

Ohjelman oikean yläkulman -kuvakkeesta löydät painikkeet jakamiseen sekä embed-koodin. Kun kopiot ja liität koodin sivuillesi, saat ohjelman näkymään siellä.