Kirjan taajuudella: Elämä kirjassa – autofiktiojakso

Kirjasammon ja Kirjastokaistan podcast-sarja Kirjan taajuudella tarttuu kirjallisuuden ilmiöihin keskusteluilla, jotka tarjoavat kuulijalle paljon lukuvinkkejä. Sarjaa toimittaa Tuomas Aitonurmi, joka keskustelee jaksojen teemoista vaihtuvien vierailijoiden kanssa.

Elämä kirjassa – autofiktiojakso

Kirjan taajuudella -podcastin yhdeksäs jakso pureutuu tämän hetken kirjallisuuden ”kuumaan perunaan”, autofiktioon ja omaelämäkerralliseen kaunokirjallisuuteen. Vieraana on kirjallisuudentutkija ja kustannustoimittaja Päivi Koivisto. Jaksossa käydään läpi autofiktion määritelmiä, pohditaan onko tämänhetkinen omaelämäkerrallisuuden suosio kytköksissä someaikaan ja ”itsen esittämisen” prosesseihin, ja mietitään autofiktion, tietokirjoiksi luokiteltavien elämäkertojen sekä runouden välisiä suhteita. Mitä pitäisi ajatella autofiktion kutsumisesta ”kirjallisiksi selfieiksi”? Sekä vieras että toimittaja ovat taas valinneet kirjavinkkinsä, ja keskustelun lomassa tulee mainituksi paljon muitakin teoksia.

Päivi Koiviston kirjavinkit:
– Anja Kauranen: Kiinalainen kesä (WSOY 1989)
– Pirkko Saisio: Pienin yhteinen jaettava (WSOY 1998), Vastavalo (2000), Punainen erokirja (2003)
– Peter Sandström: Sinulle joka et ole täällä (Schildts & Söderströms 2012, suom. Katriina Huttunen)
– Ossi Nyman: Röyhkeys (Teos 2017)
– Minna Lindgren: Sivistyksen turha painolasti (Teos 2011)
– Martina Lowden: Allt (Modernista 2006)

Tuomas Aitonurmen kirjavinkit:
– Marko Annala: Värityskirja (Like 2017)
– Lucia Berlin: Siivoojan käsikirja 1 ja 2 (Aula & Co 2017 ja 2018, suom. Kristiina Drews)
– Pentti Holappa: Ystävän muotokuva (WSOY 1998)
– Édouard Louis: En finir avec Eddy Bellegueule (2014), suom. elokuussa 2019 nimellä Ei enää Eddy(Tammi, suom. Lotta Toivanen)
– Saara Turunen: Sivuhenkilö (Tammi 2018)

Kirjan taajuudella -podcastia voi seurata sekä Kirjasampo.fi:n että Kirjastokaista.fi:n kautta. Jaksot ovat kuunneltavissa Soundcloudissa ja iTunesissa, josta niitä on mahdollisuus kuunnella myös podcast-sovellusten avulla.

Lisätiedot:
Jakson kirjat Kirjasammon hyllyssä
Kirjan taajuudella -sarja Kirjastokaista.fi:ssä

Toimittaja: Tuomas Aitonurmi
Vierailija: Päivi Koivisto
Äänet ja editointi: Mikko Helander
Tuotanto: Kirjastokaista ja Kirjasampo – Kirjastot.fi, 2019

Sharing and embed code

Ohjelman oikean yläkulman -kuvakkeesta löydät painikkeet jakamiseen sekä embed-koodin. Kun kopiot ja liität koodin sivuillesi, saat ohjelman näkymään siellä.