Bibliotekens mångsidiga roll i dag – Susanne Ahlroth

Bibliotekens mångsidiga roll i dag. Susanne Ahlroth, överinspektör vid Regionförvaltningsverket berättar under Vägledardagarna 2018 om vilka nyckelkompetenser hon anser att bibliotekspersonalen behöver för att svara på besökarnas behov. Hon anser att det fortfarande är viktig att leta fram information från olika källor, men också att kunna analysera och evaluera källorna. Det är också viktigt att kunna handleda biblioteksbesökarna t.ex. i digitala tjänster. Också litteraturkännedomen är fortfarande viktig och biblioteken har fått en större läsfrämjande roll.  Framförallt är det viktigt att kunna bemöta olika slags människor.

Intervjuare: Carola Bryggman
Film: Fredrik Åman

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Taggar