Draamavinkkauksilla nuoret tarinoiden ja kirjojen pariin

Helsingin kaupunginkirjaston vinkkareiden tuottamat yläkouluun suunnatut draamavinkkaukset on julkaisu videoina Kirjastokaistalla. Tarjolla on neljä vinkkausvideota kaikkien yläkoulujen sekä muiden kiinnostuneiden vapaasti hyödynnettäviksi. Olipa koulusi siis missä päin maata tahansa, niin tarjolla on kolme suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen vinkkausesitys.

Helsingin kaupunginkirjasto on järjestänyt Rivien välistä -vinkkaustapahtumia, joilla innostetaan nuoria lukemaan esitystaiteen keinoin. Yläkoululaisille tarkoitetut esitykset houkuttelevat kirjojen pariin yhdistämällä kuva-, ääni- ja videomateriaalia. Koronatilanne laittoi vinkkaustapahtumat paussille. Vinkkarit päättivät jakaa esityksensä myös Helsingin ulkopuolella käytettäväksi, sillä ideahan on kannustaa nuoria tarinoiden äärelle sekä auttaa myös aikuisia tuolla polulla. Vinkkarit ottivat yhteyttä Kirjastokaistalle, ja näin pääsimme tuottamaan yhdessä vinkkauksista videot.

Pelottaako? (40:23)
Humoristinen draamavinkkaus, joka sukeltaa pelkojen maailmaan. Löytyykö kirjoista apu, vai pahentavatko ne tilannetta entisestään?

Operaatio kirjastokortti – Maisteri Nuttura ja pahat aikeet (39:18)
Kirjastoon hiipii outo hahmo, joka haluaa saada kaikki nuorisolaiset hallintaansa. Hän kehittelee maagisen apparaatin, jonka avulla voi nähdä lukevien ihmisten mielten sisään. Saako Maisteri Nuttura selville, millä keinoilla nuoriin voidaan vaikuttaa?

Pahassa paikassa – ohjeita selviytyjille (1:00:29)
Esitys antaa kirjalliset turvaohjeet moniin tiukkoihin tilanteisiin. Miten selviytyä vaikkapa vedenpaisumuksesta, TET-harjoittelusta tai kokonaisen kirjan lukemisesta?

Välkommen på bokprat (33:45)
Via Alaska & Glasgow till Planeten Frank Det är trist att man inte får resa någonstans. Tur att vi har böcker som låter dig resa till nya platser och träffa nya människor. På svenska.

Iloa matkalle tarinoiden ja kirjojen pariin!

Vinkkaustapahtumia koordinoi Helsingin kaupunginkirjaston teatteri-ilmaisun ohjaaja Minna Rimpilä, minna.rimpila(at)hel.fi

Lisätiedot:
Kaikki Rivien välistä -draamavinkkausvideot
Mellan raderna – Rivien välistä: Välkommen på bokprat (på svenska)
Vinkkausesitysten tiedot ja kirjalistat Helmet.fi:ssä
Lisää vinkkausvideoita nuorille