Katso valloittava Lukuaika-sarja Kirjastokaistalta tai YouTubesta

Lukuaika on ohjelmasarja, jossa lapset haastattelevat lastenkirjojen tekijöitä. Sarjan on käsikirjoittanut, ohjannut ja tuottanut Sanna Sofia Vuori, joka on itsekin lastenkirjailija sekä monipuolinen toimija lastenkulttuurin maailmassa. Vuori on kirjoittanut useita lastenkirjoja sekä suomeksi että ruotsiksi.

Lukuaika-sarjassa Alma Järvensivun ja Lulu Geagea haastattelevat kirjailijoita ja kuvittajia. Kun nämä tähtihaastattelijat pääsevät asialle, niin on varmaa, että lastenkirjojen tekijät saavat yllättäviä kysymyksiä, spontaaneja reaktiota ja rehellistä palautetta. Pääset katsomaan nämä kahdeksan ihastuttavaa haastattelua Lukuaika-kanavalta YouTubesta sekä myös Kirjastokaistalta!

Lukuaika: Tubettaja ja kirjailija Joona Leppälä (@ZoneVD)

Kuinka paljon olet tiennyt ennestään kirjoissasi olevista tiedoista? Miten aloit tubettajaksi? Miltä uskot maapallon näyttävän sadan vuoden päästä? Muun muassa nämä selviävät Alman haastattelusta.

Lukuaika: Kirjailija Kaisa Happonen

Miten kirjailijan ja kuvittajan työ yhdessä menee? Jos olisit kutsunut itsesi Pikku Kakkoseen vieraaksi, niin mitä itseltäsi kysyisit ja mitä vastaisit? Onko leikkiminen tärkeää? Muun muassa nämä selviävät Lulun haastattelusta. Mukana myös yli metrin pituinen kirja!

Lukuaika: Kirjailija Reetta Niemelä

Pitääkö paikkansa, että koirat ja niiden omistajat muistuttavat tosiaan? Osaako kirjailija sanoa uusimman kirjansa nimen väärinpäin? Muun muassa nämä selviävät Alman haastattelusta, jossa kuulemme myös ajatuskartoista.

Lukuaika: Kirjailija Hannele Lampela

Mitä Pikkiriikki kysyisi sinulta, jos se haastattelisi sinua? Minkä sadun toivoisit olevan totta? Muun muassa nämä selviävät Lulun haastattelusta, jossa käsitellään myös tuhmurointia.

Lukuaika: Kuvittaja Silja-Maria Wihersaari

Voitko antaa pari vinkkiä niille, joilla ei ole ideaa mitä piirtää tai maalata? Luitko itse pienenä Kirsi Kunnaksen kirjoja? Muun muassa nämä selviävät Lulun haastattelusta, jossa on mukana myös savea.

Lukuaika: Kirjailija Paula Noronen

Miten aloitit tehdä Hulluja satuja? Oletko hyvä vitsien kertoja? Muun muassa nämä selviävät Lulun haastattelusta, jossa pääsemme kuulemaan myös Lulun kertoman vitsin.

Lukuaika: Kuvittaja Nadja Sarell

Mitä työtä tekisit, jos et olisi kuvittaja? Miten kuvittaja tekee käytännössä kuvat kirjoihin? Muun muassa nämä selviävät Alman haastattelusta, jossa pääsemme näkemään mikä on asia, joka inspiroi kuvittajaa.

Lukuaika: Kirjailija Roope Lipasti

Saitko kakkua, kun voitit Runeberg-palkinnon? Millaiselta työpäiväsi näyttävät? Muun muassa nämä selviävät Alman haastattelusta, jossa pääsemme näkemään myös taikuuksia.

Sarjan tekijät:
Käsikirjoitus, ohjaus ja tuotanto: Sanna Sofia Vuori
Kuvaus, leikkaus ja ääni: Charlotta Bergqvist
B-kamera, studioemäntä ym.: Emmi Koskenvesa
Musiikki, tekniikka: Petri Winckel
Grafiikka: Klara Wirsen, Charlotta Bergqvist
Yhteistyössä: Tammi, Otava, Lastenkeskus ja Taike

Ohjelma on tuotu katsottavaksi Kirjastokaistalle Lukuaika-kanavalta YouTubesta.

Lukuaika-sarja Kirjastokaistalla
Lukuaika-sarja YouTubessa