Kirjavinkkaus yläkoululaisille: Pahassa paikassa – ohjeita selviytyjille

Esitys antaa kirjalliset turvaohjeet moniin tiukkoihin tilanteisiin. Miten selviytyä vaikkapa vedenpaisumuksesta, TET-harjoittelusta tai kokonaisen kirjan lukemisesta?

Koronatilanne laittoi Helsingin kaupunginkirjaston tuottamat RIVIEN VÄLISTÄ –vinkkaustapahtumat paussille. Pandemiatilanteen helpotettua vinkkaustoiminta jatkuu Helsingissä syyslomien 2021 jälkeen. Tässä välissä vinkkarit päättivät tuottaa neljä vinkkausvideota kaikkien yläkoulujen sekä muiden kiinnostuneiden vapaasti hyödynnettäviksi. Olipa koulusi siis missä päin maata tahansa, niin tarjolla on kolme suomenkielistä ja yksi ruotsinkielinen vinkkausesitys. Suomenkielisiin vinkkauksiin on tehty lisäksi esityksen aiheeseen ja kirjoihin liittyvä seppo.io-peli, joita pääsee pelaamaan osoitteessa play.seppo.io ja kirjautumalla pelaajaksi valitsemansa pelin koodilla.

Suomenkieliset vinkkausesitykset:

Pahassa paikassa – ohjeita selviytyjille (1:00:29)
Tekijät: Paula Kannisto, Leena Nurmela, Outi Rantanen, Ilona Savolainen, Mika Keijonen
Pelikoodi 21E264

Pelottaako? (40:23)
Humoristinen draamavinkkaus, joka sukeltaa pelkojen maailmaan. Löytyykö kirjoista apu, vai pahentavatko ne tilannetta entisestään?
Tekijät: Atte Aholainen, Sini Helminen, Päivi Sairanen, Lauri Seutu, Tuomas Arajärvi
Pelikoodi 792FA5

Operaatio kirjastokortti – Maisteri Nuttura ja pahat aikeet (39:18)
Kirjastoon hiipii outo hahmo, joka haluaa saada kaikki nuorisolaiset hallintaansa. Hän kehittelee maagisen apparaatin, jonka avulla voi nähdä lukevien ihmisten mielten sisään. Saako Maisteri Nuttura selville, millä keinoilla nuoriin voidaan vaikuttaa?
Tekijät: Olga Nuuttila, Riikka Leskinen, Olga Rimpi, Annamari Ylianttila, Hanne Korpelainen
Pelikoodi 53EB17

Lisätiedot:
Kaikki Rivien välistä -draamavinkkausvideot
Mellan raderna – Rivien välistä: Välkommen på bokprat (på svenska)
Vinkkausesitysten tiedot ja kirjalistat Helmet.fi:ssä

Kuvaus: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen