Pelastakaa tiede! -dokumenttielokuva julkaistaan vapaasti katsottavaksi ja esitettäväksi

Kansainvälisen tilanteen kiristyessä syyskuussa 1939 Helsingin yliopiston kirjasto alkoi varautua sodan oloihin. Kun Neuvostoliitto pommitti ankarasti Helsinkiä helmikuussa 1944, käynnistyi tieteen jättimäinen evakuointi kauas Helsingin ulkopuolelle. 80 vuotta noiden tapahtumien jälkeen Pelastakaa tiede! -dokumenttielokuva kertoo ja paljastaa evakuointien tarinan. Elokuva julkaistaan kaikkien vapaasti katsottavaksi ja esitettäväksi 17.4.2024.

Kirjailija, FT Anna Kortelainen, Kansalliskirjasto ja Kirjastokaista tuottavat yhteistyössä dokumentin, joka pureutuu Kansalliskirjaston aineistojen evakuointiin talvi- ja jatkosodan aikana. Kansalliskirjastosta käytettiin tuohon aikaan nimeä Helsingin yliopiston kirjasto. Pelastakaa tiede! -dokumenttielokuva esittelee evakuointien sankarit. Keitä he olivat ja mihin ja miten tiede evakuoitiin?

Vaikka osaltamme sodasta on kulunut jo pitkä aika, niin surullinen totuus on, että tälläkin hetkellä eri puolilla maailmaa käydään sotaa. Toivomme, että tämä dokumenttielokuva saavuttaa monet katsojat antaen kunniaa evakuointien sankareille sekä saaden aikaan keskustelua ja linkittymistä tähän hetkeen.

Me tekijät toivomme, että moni taho innostuisi järjestämään elokuvanäytöksiä kirjastssa ja muissa sopivissa tiloissa, joihin voi kutsua ihmisiä katsomaan dokumenttia ja keskustelemaan yhdessä. Toivomme myös opettajien näyttävän dokumenttia vaikkapa osana yläkoulun tai lukion historian opetusta. Vinkkaa tätä vaikuttavaa tositarinaa myös historiasta kiinnostuneille tuttavillesi ja jaa sopivissa verkostoissa.

Tunnin pituinen dokumentti on suomenkielinen ja se on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Anna Kortelaisen käsikirjoittama dokumentti sisältää paljon arkistomateriaalia sekä uutta, tätä dokumenttia varten kuvattua materiaalia. Mukana on myös osuuksia, joissa Anna Kortelainen linkittää tapahtumia tähän päivään haastatellen Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuomista.

Voit katsoa, esittää ja jakaa dokumenttielokuvaa keskiviikosta 17.4.2024 alkaen. Dokumentti julkaistaan Kirjastokaista.fi-sivustolla ja Kansalliskirjaston YouTube-kanavalla.

Tuodaan yhdessä tämä vaikuttava tositarina päivänvaloon!

Löydät tämän trailerin Kirjastokaista.fi-sivustolta, Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.

Pelastakaa tiede! Helsingin yliopiston kirjaston evakuoinnit 1939–1945

• Julkaisupäivä: 17.4.2024
  • Kieli: suomi
  • Tekstitys: suomi, ruotsi ja englanti
  • Kesto: noin 57 minuuttia
  • CC-lisenssi: CC BY-NC-SA (ei kaupalliseen käyttöön)
  • Dokumenttielokuvan tuotantoryhmä: Anna Kortelainen, Joonas Kolehmainen, Mikko Helander, Joonas Nevalainen ja Riitta Taarasti
  • Tuotanto: Anna Kortelainen, Kansalliskirjasto ja Kirjastokaista, 2024

EDIT 17.4.2024: Dokumenttielokuva on julkaistu, Pelastakaa tiede!

Kuva: kuvakaappaus dokumentista

– Riitta Taarasti, 15.3.2024 –