Nykarleby stadsbibliotek tipsar: Marie Hammar och Abbe Wahlquist – Note to self, Rutiga byxor funkar inte här

Youtube-videornas textningsknapp blir synlig då du startar videon.
Nykarleby stadsbiblioteks boktrailer om boken Rutiga byxor funkar inte här av Marie Hammar och Abbe Wahlquist (Rabén & Sjögren, 2018).
Att flytta från Linköping till Lidingö, en tjusig Stockholmsförort, när man ska börja sjuan är inte så okomplicerat som Ottilia hade trott. Ny i klassen, med världens mest pinsamma adress och rutiga byxor tar hon klassen med storm. Bokstavligt talat. Det där med att vara sig själv verkar inte vara något vinnande koncept på den här skolan. Men när skolan är slut för dagen bloggar Ottilia glatt om alla snygga killar som är väldigt intresserade av henne, om alla roliga klasskompisar som bara vill hänga, om sin sjukt skämmiga mamma och sin överperfekta storebrorsa.

Visst finns det en och annan av hennes gamla kompisar som är ganska skeptiska när hon brer på om roliga fester, galna lärare och en äkta sagobal med långklänning, styrdans och limousin, men det mesta är ändå nästan sant.

Tänk Bridget Jones som 13-åring, korsad med Sune, och som utspelar sig på Solsidan då har du Ottilia, en riktig anti-hjälte som kommer att locka till många skratt.

Note to self: Rutiga byxor funkar inte här är första boken i en serie.

(Rabén & Sjögren)

Om Rutiga byxor funkar inte här i Boksampo
Alla Nykarleby stadsbiblioteks boktrailers

Boktrailer av J Hbloom 27092018
A story made with Moovly, an easy and powerful online video animation tool. Try for free at https://www.moovly.com and create your own story with Moovly.

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Taggar