Kirjailijakohtaamisia vuoden 2018 uutuuksien äärellä

Kotimaiset kirjailijat ovat julkaisseet luettavaksemme tänäkin vuonna sykähdyttäviä, viihdyttäviä, jännittäviä, avartavia ja ravistelevia sekä uutta tietoa tarjoavia teoksia. Sen ansiosta Kirjastokaistalla on nyt tilaisuus tarjota katsottavaksenne yksi mielenkiintoinen näkymä vuoden 2018 kotimaisiin uutuuksiin kirjailijahaastatteluina.

Kirjastokaista osallistui Turun Kirjamessuille lähettäen sieltä suorana kirjailijahaastatteluja. Ideanamme oli tarjota messutunnelmaa myös niille, jotka eivät päässeet paikan päälle messuille. Lähetimme haastatteluja suoralähetyspisteestä, joka meillä oli messukeskuksen sisääntuloaulassa perjantaina 5.10. ja lauantaina 6.10. Lähetys keräsi reilut 1000 katselua, joka ei ole vielä valtava yleisö, mutta jokainen katsoja, joka pääsi nauttimaan messutunnelmasta lähetyksemme kautta ja joka sai haastatteluista kipinän lainata tai ostaa kirjoja, tekee lähetyksestä arvokkaan. Olemme julkaisseet suorana lähetettyjä haastatteluja messujen jälkeen yksi kerrallaan ja nyt ne ovat katsottavissa kaikki.

Kun ryhdyimme kokoamaan suoralähetyksen ohjelmaa, meille oli selvää, että pyrimme saamaan mukaan kirjoja eri genreistä, eri kustantajilta sekä ääneen niin naisia kuin miehiäkin. Rakensimme palapeliä Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Seppo Puttosen ja Kirjasammon toimittaja Tuomas Aitonurmen kanssa. Palat eivät loksahtaneet paikalleen ihan vaivattomasti, sillä suoralähetysohjelma ei kuulunut Turun Kirjamessujen varsinaiseen ohjelmaan, ja pyysimme näin ollen mukaan kirjailijoita ja haastattelijoita sen mukaan miten he pääsivät irrottautumaan muista esiintymisistä. Lopputuloksena on sarja haastatteluja, joista jokaista suosittelemme kuunneltavaksenne. Haastatteluista avautuu niin detaljeja teosten taustoista kuin tarinoita kirjailijoiden työskentelytavoistakin.

Karri Miettinen: Revi se (WSOY)
Haastattelijana Seppo Puttonen

Vilja-Tuulia Huotarinen: Niin kuin minä heidät näin (Siltala)
Haastattelijana Kätlin Kaldmaa

Kirsikka Saari: Hölmö nuori sydän (Otava)
Haastattelijana Noora Al-Ani

Kalle Veirto: Kyläkaukalon lupaus (Karisto)
Haastattelijana Päivi Haanpää

Johanna Venho: Kaksi päätä ja kahdeksan jalkaa (Karisto)
Haastattelijana Päivi Haanpää

Jouni Hynynen: Muistikuvia (Like)
Haastattelijana Petri Leppänen

Tuomas Milonoff & Riku Rantala: Selviytymisopas (Johnny Kniga)
Haastattelijana Marko Gustafsson

Jari Järvelä: Kosken kahta puolta (Tammi)
Haastattelijana Marko Gustafsson

Essi Tammimaa: Isän kädestä (Otava)
Haastattelijana Kirsi Tähjänjoki

Marko Kilpi: Undertaker – kuolemanenkeli (Crime Time)
Haastattelijana Juha Roiha

Jaakko Yli-Juonikas: Yö on viisain (Siltala)
Haastattelijana Marko Gustafsson

Otso Sillanaukee: Zero Waste – jäähyväiset jätteille (Kustantamo S&S)
Haastattelijana Johanna Forss

Janne Saarikivi: Suomen kieli ja mieli (Teos)
Haastattelijana Jussi Tiihonen

Antti Heikkinen: Kehveli (WSOY)
Haastattelijana Mikko Rouhiainen

Noora Vallinkoski: Perno Mega City (Atena)
Haastattelijana Laura Kuitunen

Tommi Kinnunen: Pintti (WSOY)
Haastattelijana Mikko Rouhiainen

Jari Tervo: Aamen (Otava)
Haastattelijana Antti Korhonen

Olli Jalonen: Taivaanpallo (Otava)
Haastattelijana Antti Korhonen

Juha Hurme: Katrina (Teos)
Haastattelijana Jussi Tiihonen

Tässä komea kirjailijahaastattelupaketti, joka on Kirjastokaistan, Kirjasammon ja Turun Kirjamessujen yhteistuotanto. Haastattelut ovat katsottavissa ja kuunneltavissa rajatta Kirjastokaistalla. Sieltä niitä voi myös jakaa ja näyttää vapaasti. Haastatteluja upotetaan näkymään myös kirjastojen sivuille kautta maan. Niitä tarjoavat verkkokirjastoissaan ja kotisivuillaan asiakkailleen katsottavaksi mm. Eepos-kirjastot, Heili-kirjastot, Kirkes-kirjastotKuopion kaupunginkirjasto, Lapin kirjastot, Lastu-kirjastot, Oulun kaupunginkirjastonPiki-kirjastot, Rutakko-kirjastot, Vaara-kirjastot ja Vaski-kirjastot.

Turun Kirjamessujen 2018 suoran lähetyksen käynnistivät Seppo Puttonen ja Paleface.

Olemme saaneet suorasta lähetyksestä ja haastatteluista paljon kiitoksia. Muutamia toiveita ja parannusehdotuksiakin on tullut ja ne otamme huomioon tulevissa tuotannoissa. Nyt jäämme odottelemaan millaisia uutuuksia kirjailijat tarjoavat luettavaksemme ensi vuodelle.

Mukavia kuuntelu-, katselu- ja lukuhetkiä!

Kaikki Turun Kirjamessuilta 2018 suoralähetetyt haastattelut
Messujen ennakkotuotantona tehdyt Kirjailijakohtaamisia Dekkarikirjastossa -haastattelut
Kirjastokaista Turun Kirjamessuilla -tiedote
Tietoa kirjailijoista ja teoksista Kirjasampo.fi:ssä