Noora Vallinkoski: Perno Mega City

Noora Vallinkoski kertoo Turun Kirjamessuilta suoralähetetyssä haastattelussa kirjastaan Perno Mega City (Atena, 2018). Vallinkoski kuvaa esikoiskirjaansa lähiöromaaniksi, sillä lähiö on teoksessa ikään kuin yksi henkilöhahmo. Vallinkosken haastattelijana on Laura Kuitunen.

Noora Vallinkosken lämpimän traagisessa esikoisromaanissa lapset askartelevat isän syöpähoidoissa irtoavasta tukasta tekoviikset ja kasvavat kaljarinkien vakoilijoista omiin rinkeihinsä. Onko niin, että huono-osaisuus aina periytyy? Miltä tuntuu, kun edes kieltä ei voi kutsua omakseen? Onko köyhällä varaa uusiin alusvaatteisiin, saati rakkauteen? Ja pitääkö paikkansa, että aurinko nousee joka päivä myös Pernossa? (Lähde: Atena)

Kirjastokaista osallistui Turun Kirjamessuille 2018 siten, että Kirjastokaistalla oli suoralähetyspiste messukeskuksen sisääntuloaulassa perjantaina 5.10. ja lauantaina 6.10. Suoralähetyspisteestä lähetettiin kirjailijahaastatteluja, joka mahdollisti messutunnelmaan pääsemisen niillekin, jotka eivät päässeet paikanpäälle messuille. Kirjailijahaastattelut ovat Kirjastokaistan, Kirjasammon ja Turun Kirjamessujen yhteistuotanto. Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkönä toimi Seppo Puttonen.

Noora Vallinkoski Kirjasampo.fi:ssä
Kirjastokaista Turun Kirjamessuilla -tiedote