Janne Saarikivi: Suomen kieli ja mieli

Janne Saarikivi kertoo Turun Kirjamessuilta suoralähetetyssä haastattelussa kirjastaan Suomen kieli ja mieli (Teos, 2018). Saarikiven haastattelijana on Jussi Tiihonen.

Mistä Suomi tulee? Entä suomi? Minkälaisten ristiriitaisten myyttien ja käsitysten varaan tämä hökötys on rakennettu? Onko suomessa jotakin, joka voisi kertoa meille Suomesta tai suomalaisuudesta? Suomen kieli ja mieli kertoo sen. Mainiossa teoksessaan Janne Saarikivi jäljittää suomen kielen, suomalaisen ajattelun ja suomalaisen kulttuurin yhteyksiä. Missä määrin kulttuurit ovat kielten eroja? Saarikivi kaivautuu suomen lisäksi verrattomiin määrin muitakin kieliä, joiden syntaksit ja semantiikat saattavat hyvinkin kertoa meille jotain itsestämme. Kieli on sen elävää käyttöä, ruumiillista maailmassa hillumista, ja muokkaa ajatteluakin, vaikka suomestakaan ei ehkä lopullista vastausta suomalaisuudelle löydä. Epäselvien myyttien – modernien kansallisvaltioiden rakennuspilarien – omanlaisensa purkamisen lisäksi Saarikiven paikoin poleemista, paikoin ratkiriemastuttavaa tekstiä ajaa myös aito huoli suomen kielestä. Tämä piskuinen kieli ei maailman mittakaavassa ole ihan hirveästi suurempi kuın monet sen sukulaiset, joista liian monet ovat kuolleet. (Lähde: Teos)

Kirjastokaista osallistui Turun Kirjamessuille 2018 siten, että Kirjastokaistalla oli suoralähetyspiste messukeskuksen sisääntuloaulassa perjantaina 5.10. ja lauantaina 6.10. Suoralähetyspisteestä lähetettiin kirjailijahaastatteluja, joka mahdollisti messutunnelmaan pääsemisen niillekin, jotka eivät päässeet paikanpäälle messuille. Kirjailijahaastattelut ovat Kirjastokaistan, Kirjasammon ja Turun Kirjamessujen yhteistuotanto. Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkönä toimi Seppo Puttonen.

Janne Saarikivi Kirjasampo.fi:ssä
Janne Saarikivi Helsingin yliopiston sivuilla
Kirjastokaista Turun Kirjamessuilla -tiedote
Kaikki Turun Kirjamessuilta 2018 suoralähetetyt haastattelut

Haastattelija: Jussi Tiihonen
Stream: Panu Somerma ja Mikko Helander
Äänet: Jussi Valtonen
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2018

2 kommenttia

• Riitta Taarasti

Hei

Samaa mieltä! Hyvä haastattelu ja mielenkiintoinen kirja. En ole ehtinyt vielä lukea sitä, mutta tämän haastattelun kultuani se meni heti lukulistalle.

Me osallistuimme Turun Kirjamessuille siten, että suoralähetimme sieltä haastatteluja. Janne Saarikiven haastattelu on yksi näistä. Kaikkia haastatteluja ei ole vielä julkaistu, mutta jos kiinnostaa katsoa muitakin haastatteluja, niin pian ne ovat kaikki katsottavissa:

Mukavaa syksyn jatkoa!

Terveisin