Eeva Pilviö ja Kirsi Vanharanta: Monikielinen kirjasto tukemassa kirjastoja

Informaatikko Eeva Pilviö ja erikoiskirjastovirkailija Kirsi Vanharanta Helsingin kaupunginkirjastosta pitävät esityksen ”Monikielinen kirjasto tukemassa kirjastoja”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 27.9.2022 järjestämää ”Moninainen kirjasto” -webinaaria. Koulutuksessa tarjotaan eväitä johtamiseen moninaisessa toimintaympäristössä sekä moninaisuuden tukemiseen. Esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, kirjastotoimen ylitarkastaja Mika Mustikkamäki Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta keskustelee ja purkaa chatin kautta tulleita kysymyksiä Eeva Pilviön ja Kirsi Vanharannan kanssa.

Eeva Pilviö ja Kirsi Vanharanta esittelevät osuudessaan Monikielistä kirjastoa ja sen palveluita painottaen eritoten palveluita ja aineistoja ukrainalaisille.

Yhteiskunnan heterogeenistyminen ja yksilökulttuurin vahvistuminen ovat ilmiöitä, jotka vaikuttavat kirjastoihin niin henkilökunnan kuin asiakkaiden kautta. Vaikutukset liittyvät niin kirjaston palveluihin kuin henkilöstöpolitiikkaan. Koulutuksessa pyritään tarjoamaan kirjastoille tietoa monikulttuurisuuden ja moninaisuuden ymmärtämiseksi ja tukemiseksi. Koulutuksen keynote-puhujana on moninaisuusasiantuntija Sara Salmani.

Lisätiedot:
Koulutuspäivän kaikki esitykset