Anu Ojaranta: Demokratiahankkeiden kyselyn tulokset

Kirjastotoimen ylitarkastaja Anu Ojaranta Lounais-Suomen aluehallintovirastosta piti esityksen ”Demokratiahankkeiden kyselyn tulokset” aluehallintoviraston kirjastotoimen järjestämässä ”Sivistystä ja demokratiaa – kirjastot demokratiaa vahvistamassa” -tilaisuudessa 24.11.2023. Tilaisuus järjestettiin Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa.

Kirjastojen lakisääteiset tehtävät edistävät demokratiaa yhteiskunnassamme monin eri tavoin. Kirjastot mahdollistavat pääsyn aineistoihin, sivistykseen, kulttuuriin ja monipuolisiin kohtaamisiin sekä fyysisessä että virtuaalisessa tilassa. Yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua sekä aktiivisuuta kansalaisuutta edistämällä kirjastot asemoivat itsensä osaksi luottamukselle perustuvaa sivistysyhteiskuntaa, jossa erilaisilla äänillä on mahdollisuus päästä kuuluviin.

Aluehallintovirastot myönsivät syksyllä 2021 avustuksia kirjastojen demokratiahankkeiden toteuttamiseksi. Nämä hankkeet ovat päättymässä pääosin vuoden 2023 lopussa, ja aluehallintovirasto kutsui kaikki aiheesta kiinnostuneet mukaan päätösseminaariin kuuntelemaan ajankohtaisia asiantuntijapuheenvuoroja sekä nostoja rahoitetuista hankkeista. Kirjastojen demokratiatoiminta on yhteiskunnallisesti tärkeässä asemassa ja toteutetut hankkeet toimivat mallina ja oppaina kaikille kirjastoille, jotta toimintaa voidaan edistää kaikissa Suomen kirjastoissa.

Tilaisuuden kaikki esitykset
Kirjasto demokratian edistäjänä -selvitys aluehallintoviraston sivuilla
Asiakaspalveluun ja demokratiatyöhön liittyviä videoita Kirjastokaistalla

Stream: Solid Stream