Sanna Huttunen: Oppimiskokemuksista hyvinvointia kaupunkiverstaalla

Erikoiskirjastonhoitaja Sanna Huttunen Helsingin kaupunginkirjastosta pitää esityksen ”Oppimiskokemuksista hyvinvointia kaupunkiverstaalla”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 19.5.2022 järjestämää ”Pitääkö olla huolissaan? Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaaria, jossa oli mukana myös näkökulmia kirjastojen rooliin syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Oodin toisessa kerroksessa sijaitsevan Kaupunkiverstaan idea on tarjota paitsi monipuolinen kattaus erilaisia laitteita ja tukea niiden käyttämiseen, myös puitteet yhdessä oppimiseen ja oman osaamisen jakamiseen kenelle vain. Laitteiden käyttö on maksutonta, mutta joidenkin laitteiden materiaaleista peritään maksu. Kaikki Kaupunkiverstaan laitteet ovat varattavissa Helsingin kaupungin tilavarauspalvelu Varaamosta.

Koulutuksessa paneuduttiin syrjäytymiseen yleisenä ilmiönä, jonka lisäksi sitä lähestyttiin kirjastoille keskeisestä näkökulmasta – lukutaidosta – käsin. Webinaarissa esiteltiin erilaisia tapoja syrjäytymisen ehkäisemiseen, ja luotiin silmäyksiä myös nuorisotoimessa sekä liikuntatoimessa tehtävään työhön, joka voisi tarjota kumppanuusmahdollisuuksia kirjastoille. Soteuudistuksen myötä keskustelu hyvinvoinnin edistämisestä on käynyt kiivaana. Kirjastoissa tehtävään hyvinvointityöhön liittyy olennaisena osana erilaisissa verkostoissa työskentely. On tärkeää myös tunnistaa niitä rooleja, joita kirjastolla voi olla hyvinvoinnin edistämisessä ja syrjäytymisen ehkäisemisessä.

Kaikki ”Kirjastot syrjäytymistä ehkäisemässä” -webinaarin esitykset
Helsingin keskustakirjasto Oodin Kaupunkiverstas