Pirjo Lipasti: Palvelumuotoilu ja osallistava suunnittelu

Live-streamtallenne palvelumuotoilukoulutuksesta, jossa johtava suunnittelija Pirjo Lipasti Helsingin kaupunginkirjasto piti esityksen ”Palvelumuotoilu ja osallistava suunnittelu – kokemuksia Helsingin keskustakirjasto Oodin suunnittelusta”.

Millainen on elämyksellinen asiakaskokemus?, kysyi 16.2.2017 Varsinais-Suomen maakuntakirjaston järjestämän koulutuspäivän otsikko. Palvelumuotoilu on palveluiden käyttäjälähtöistä kehittämistä muotoilun menetelmiä hyödyntäen. Palvelumuotoilussa kiinnitetään huomiota asioihin, joiden kautta asiakas palvelua kokee, aistii ja näkee. Koulutuksessa Marjo Kamila kertoi asiakaskokemuksen ja palvelun yhteydestä kirjastossa ja kertoi, miten visuaalisilla keinoilla voidaan luoda parempi palvelukokemus. Kuulimme myös, miten palvelumuotoilu on otettu huomioon Helsingin keskustakirjasto Oodin suunnittelussa. Päivän päätteeksi saimme kuulla käytännön kokemuksia palvelumuotoilusta Kemiönsaaren kirjastosta.

Koulutuspäivä järjestettiin Turun pääkirjastossa, ja tiaisuuden juontajana toimi informaatikko Anne Heino Turun kaupunginkirjastosta.

Keskustakirjasto Oodi

Kuvamiksaus: Mikko Helander