Niina Salmenkangas: Toivetuliaisia Norjasta omaan kirjastooni

Livestream-tallenne 24.1.2018 järjestetystä Hyvää tilaa! -koulutuspäivästä. Videossa palvelupäällikkö Niina Salmenkangas Tampereen kaupunginkirjastosta pitää esityksen ”Toivetuliaisia Norjasta omaan kirjastooni”.

Koulutuspäivä pidettiin Tampereen pääkirjasto Metsossa, ja päivän puheenjohtajana toimi koulutuksen järjestäjä kirjastotoimen ylitarkastaja Marjariitta Viiri Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastosta.

Hyvä kirjasto tarvitsee hyvät tilat. Uuden kirjastolain mukaan kirjaston tehtävänä on mm. tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan. Yhä useamman käyttäjän mielikuvissa kirjasto onkin tietty erityinen paikka, ei niinkään kokoelma. Millainen paikka kirjaston tulisi olla? Millaista tilaa ja paikan henkeä haluamme tarjota käyttäjille? Koulutuksen tavoitteena on avata uusia ikkunoita kirjastotilaan. Tilaa tarkastellaan tässä koulutuksessa mm. sosiologin, arkkitehdin, kirjaston työntekijöiden kuin myös lasten ja nuorten kanssa työskentelevien näkökulmasta. Koulutus on suunnattu kaikille, jotka haluavat kehittää omasta kirjastostaan toimivamman tilan. Siitä hyötyvät niin kirjastojen esimiehet, asiantuntijat kuin asiakaspalvelussa työskentelevät.

Kouluttajina Hyvää tilaa! –koulutuspäivässä olivat kirkkososiologian professori Anne Pessi, arkkitehti Jussi Aittoniemi, toimintavastaava Mikko Leppävuori ja nuorisotyöntekijä Ville Kukkurainen, palvelupäällikkö Niina Salmenkangas ja aluekirjastonjohtaja Anu Hakari ja nuorisotyöntekijä Niina Tuominen.

Katso myös:
Kaikki Hyvää tilaa! –koulutuspäivän esitykset