Näin tunnistat valeuutiset! Viisi videovinkkiä misinformaatiosta

Mediataidoista on tullut keskeinen osa kansalaisen perustaitoja. Toden ja valheen erottaminen saattaa vaatia yhä tietoisempaa tarkkaavaisuutta nykyisessä mediaympäristössä. Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Vuonna 2020 Mediataitoviikkoa vietetään 10.-16.2. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, ja se suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä noin 50 kansallisen organisaation kanssa. Se on myös osa kansainvälistä Safer Internet Day -kampanjaa.

Kirjastokaistalla olemme saaneet olla kuulemassa erinomaisia esityksiä misinformaatiosta, sensuurista ja valeuutisten tunnistamisesta useissa koulutuspäivissä, jossa olemme olleet mukana. Kokosimme Mediataitoviikon tiimoilta viisi videovinkkiä misinformaatiosta. Videot tarjoavat niin teoreettista taustatietoa kuin myös käytännön vinkkejä valeuutisten tunnistamiseen.

1.
Johanna Vehkoo kertoo misinformaatiosta verkossa sekä siitä, miksi siihen uskotaan ja miten sitä voisi vastustaa. Vehkoo kertoo myös Valheenpaljastaja-juttusarjastaan, joka toi valeuutiset ja verkkohuijaukset Suomessa päivänvaloon. Videon kesto on 39:19. Lisätietoja esityksestä.

2.
Oulun kaupunginkirjasto on tuottanut videon valeuutisten tunnistamiseen. Millä perusteella jotakin uutista voi kutsua valeuutiseksi? Kuinka tunnistat kuvahuijauksen? Mitä työkaluja netissä on valemedian tunnistamiseen? Videon kesto on 7:05. Lisätietoja videosta.

3.
Hanna Nikkanen kertoo sananvapaudesta sekä siitä, mitä tarkoittaa, että sananvapaus edellyttää puolivarjoisia tiloja. Videon kesto on 54:50. Lisätietoja esityksestä.

4.
Tuija Saresma avaa käsitteitä populismi, sananvapaus ja sensuuri sekä niiden kautta sitä, kuka saa puhua ja mitä? Saresma käsittelee myös vihapuheen ilmenemistä. Video kesto on 1:01:03. Lisätietoja esityksestä.

5.
Hanna Nikkanen luennoi sananvapauden kaventuneista tiloista verkossa. Nikkanen käsittelee esityksessään myös teknologian vaikutusta saamaamme tietoon ja sananvapauteen. Videon kesto on 1:03:25. Lisätietoja esityksestä.

Lisää valeuutisten tunnistamisesta:
Yle: Valheenpaljastaja – Mitä valeuutiset ovat ja mitä ne eivät ole
Yle: Disinformaatio
Valeuutisten tunnistamisesta Makupalat.fi:ssä
Faktat ja mediakritiikki -kokoelma Makupalat.fi:ssä
Mediataitoviikon materiaaleja mediataitojen kehittämisen tueksi
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Lisää ohjelmia sananvapaudesta, sensuurista ja valeuutisista Kirjastokaistalla

Kuva: Mediataitoviikon mediapankki

– Riitta Taarasti, 10.2.2020 –