Kirjastouria osa 6 – pitkä versio: Heikki Poroila

Musiikkikirjastonhoitaja Heikki Poroila tunnetaan kirjastoalan aktiivisena keskustelijana ja musiikkikirjastotoiminnan puolestapuhujana. Poroila kertoo Kirjastouria-ohjelmassa niin lapsuudestaan Helsingin Töölössä kuin kirjastouransa alkuvaiheista Sotkamon kunnankirjastossa ja työstään Tikkurilan kirjaston musiikkivarastossa.  Poroila puhuu myös luetteloinnin merkityksestä ja kirjaston perustehtävästä. Heikki Poroila jää eläkkeelle Vantaan kaupunginkirjastosta keväällä 2015. Ohjelmassa Poroila kertoo myös eläkesuunnitelmistaan.

Haastattelu on kuvattu Tikkurilan musiikkivarastossa ja Hakasalmen huvilassa. Keskustelukumppanina Poroilalla on musiikkikirjastotyötä Kirjaston 10:ssä tekevä tietopalvelukonsultti Lassi Kokkonen.

Kirjastokaistan Kirjastouria on ohjelmasarja, jossa pitkän kirjastouran tehneet henkilöt kertovat urastaan sekä ajatuksistaan kirjastoista ja ylipäätään maailmanmenosta. Pureudumme kiireen keskellä liian herkästi vain tähän hetkeen tai visioimme tulevaa emmekä huomaa, että aiempien vuosien ja vuosikymmenien tapahtumilla ja niiden aikana alalla vaikuttaneilla kollegoilla on meille paljon arvokkaita kokemuksia kerrottavanaan. Kirjastouria-sarja luo siltaa menneen, nykyhetken ja tulevan välille tarjoilemalla ajallisia sukelluksia kirjastoalaan upeiden kollegojemme kokemusten ja tarinoiden kautta.

Musiikkikirjastot.fi
Tekijänoikeuksista Kirjastot.fi:ssä

Toimittaja: Lassi Kokkonen
Kuvaus: Panu Somerma ja Mikko Helander
Editointi: Mikko Helander
Grafiikat: Harri Oksanen
Musiikki: ”Spring Solstice” by Podington Bear (http://podingtonbear.com/)
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2015

1 kommentti

1. Riitta Taarasti / Kirjastokaista.fi

Heikki Poroilan Kirjastouria-haastatteluohjelmasta on syntynyt keskustelua Kirjastot.fi:n keskustelufoorumilla. Ohjelman yksi keskeisistä teemoista oli juuri alan keskustelukulttuuri, joten tässä linkki keskusteluun. Ottakaa kantaa tuolla foorumilla, tässä ketjussa tai missä sopivalta tuntuu. Keskustelu jatkukoon!