Jaakko Yli-Juonikas: Yö on viisain

Jaakko Yli-Juonikas kertoo Turun Kirjamessuilta suoralähetetyssä haastattelussa novellikokoelmastaan Yö on viisain (Siltala, 2018). Yli-Juonikkaan omintakeista tyyliä kuvaa kielen mahdollisuuksien ja kerronnallisten rakenteiden koettelu ja tutkiminen. Yli-Juonikkaan haastattelijana on Marko Gustafsson.

Tutkimusmatkalla tuhon maisemassa. Perheenäiti joutuu sydäntalvella oudon päällekarkauksen uhriksi. Arvaamaton ja väkivaltainen ”setä” opettaa poikajoukolle uusia leikkejä. Tiedustelupartio tutkii maan tasalle pommitetun pikkukaupungin raunioita. Viemarikeisari Konemetsan hevostallilla vallitsee kirouksen ilmapiiri. Yö on viisain kertoo ihmisistä, jotka joutuvat tekemään valinnan kauhun ja epätoivon välillä. Heidän tarinansa muistuttavat kauhunovelleja, vaikka yliluonnolliset hirviöt pysyvät piilossa. Teos on novellikokoelman ja romaanin risteytys: kertomukset muodostavat yhdessä johdannon Neljä ratsastajaa -romaanisarjalle, joka alkaa kirjan viimeisillä sivuilla. (Lähde: Siltala)

Kirjastokaista osallistui Turun Kirjamessuille 2018 siten, että Kirjastokaistalla oli suoralähetyspiste messukeskuksen sisääntuloaulassa perjantaina 5.10. ja lauantaina 6.10. Suoralähetyspisteestä lähetettiin kirjailijahaastatteluja, joka mahdollisti messutunnelmaan pääsemisen niillekin, jotka eivät päässeet paikanpäälle messuille. Kirjailijahaastattelut ovat Kirjastokaistan, Kirjasammon ja Turun Kirjamessujen yhteistuotanto. Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkönä toimi Seppo Puttonen.

Jaakko Yli-Juonikas Kirjasampo.fi:ssä
Kirjastokaista Turun Kirjamessuilla -tiedote