Erja Lohikoski: Verkkosivustojen ja -sisältöjen saavutettavuus

Livestream-tallenne, jossa projektipäällikkö Erja Lohikoski Avaava Digital Oy:stä kertoo verkkosivustojen ja -sisältöjen saavutettavuudesta otsikolla ”Saavutettavuuden vuosi 2020 – ja mitä sen jälkeen?” Erja Lohikoski kertoo digipalvelulaista sekä tarjoaa ratkaisumalleja saavutettavuusasioiden parantamiseen asiakastapausten kautta. Esitys on osa Digitaalinen saavutettavuus -koulutuspäivää, jonka järjestävät Helmet-kirjastojen seudullinen koulutusryhmä ja aluehallintovirasto 22.9.2020 Pasilan kirjaston auditoriossa.

Erja Lohikosken esityksen lopussa on koulutuspäivän seuraajilta tulleiden kysymysten vastaamisosuus. Avin viestiseinälle tulleita kysymyksiä välittää päivän vetäjä Taina Pirhonen Helsingin kaupunginkirjastosta. Kysymyksiin on vastaamassa myös Emilia Ojala, jolla oli esitys ennen Lohikoskea.

Mitä on saavutettavuuden huomioiminen digitaalisissa palveluissa? Aamupäivällä koulutuspäivässä kuultiin digitaalisen saavutettavuuden lainsäädännöllisistä perusteista sekä verkkopalveluiden suunnitteluvaatimuksista. Iltapäivän osuudessa tutustuttiin digitaaliseen saavutettavuuteen käytännössä.

Koulutuspäivän kaikki esitykset
Saavutettavuuden vuosi 2020 – ja mitä sen jälkeen? (pdf)
Avaava Digital Oy:n verkkosivut

Stream: Panu Somerma ja Mikko Helander