Anni Swan -mitali 2021 kirjailija Annika Sandelinille

IBBY Finland on 2.9. myöntänyt vuoden 2021 Anni Swan -mitalin kirjailija Annika Sandelinille teoksesta Silkesapans skratt. Tämän koskettavan ja samalla rohkean kuvakirjan julkaisi Förlaget vuonna 2019. Tuona samana vuonna tuli myös suomenkielinen käännös Silkkiapinan nauru, ja sen kustantaja oli Teos. Suomennoksen teki Maarit Halmesarka. Teoksen on kuvittanut Linda Bondestam. Mitali myönnettiin ”Lastenkirjan monet kielet – Monikielisyys ja lastenkirjallisuus Suomessa” -verkkoseminaarissa, joka järjestettiin 2.9.2021. Palkintopuheen piti Helsingin yliopiston lastenkirjallisuuden tutkija Jaana Pesonen. Video on osin suomenkielinen ja osin ruotsinkielinen.

Suomalaiset päiväkodit ja koulut ovat jo pitkään olleet monikielisiä. Koulun aloituspäivänä opettajat ja rehtorit lausuvat melko sujuvasti kaikkien oppilaiden erilaiset nimet, pihalla puhutaan monia kieliä. Suomen lasten- ja nuortenkirjallisuuden nykylukijat ovat moninaisia ja monikielisiä. Kuinka hyvin tämä ilmiö on läsnä Suomen nykykirjallisuudessa? Tunnemmeko me Suomessa asuvia lasten- ja nuortenkirjailijoita, jotka kirjoittavat muilla kielillä? Löytävätkö monikieliset lukijat itselleen sopivia lasten- ja nuortenkirjoja suomalaisista kirjastoista? Mistä maailmoista nämä kirjat kertovat?

”Lastenkirjan monet kielet – Monikielisyys ja lastenkirjallisuus Suomessa” -verkkoseminaarin järjestävät IBBY Finland ry, Cultura-säätiö ja Kirjastokaista. Seminaarissa aihetta pohtivat Suomessa asuvat lasten- ja nuortenkirjailijat ja kääntäjät, joiden äidinkieli on muu, kuin suomi tai ruotsi: venäjänkielinen Anna Anisimova, espanjankieliset Ivonne Carlos ja Tanya Tyjälä sekä arabiankielinen Maria Pakkala. Keskusteluun osallistuvat myös Helsingin yliopiston lastenkirjallisuuden tutkija Jaana Pesonen ja WickWick-kustantamon perustaja, kirjailija Tuula Pere. Seminaari päättyy Anni Swan -mitalin jakotilaisuuteen. Seminaarin juontajana toimii Anna Sidorova.

Nainen seisoo mikrofoni kädessään.

Lastenkirjan monet kielet -seminaarin kaikki esitykset
Palkintouutinen Sivupiirissä
Seminaarin ohjelma IBBYn sivuilla