Aija Lund: Lukemaan innostaminen – mahdollistajista käytännön vinkkeihin

Livestream-tallenne, jossa erityisopettaja Aija Lund Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:stä pitää esityksen ”Lukemaan innostaminen – mahdollistajista käytännön vinkkeihin”. Lukemaan innostaminen vaatii mahdollistajia, harjoituksia ja myönteistä, innostunutta asennetta. Miten se tehdään? Esitys pidettiin Erityisesti sinun -seminaarissa Vantaan Tikkurilan kirjastossa 30.8.2019. Seminaarin juontajana toimi kirjailija Siri Kolu.

Erityisen tuen oppilaat tarvitsevat kirjastossa vieraillessaan yhdenvertaisuuslaissa määriteltyä positiivista erityiskohtelua. Vantaan ja Espoon kaupunginkirjastojen ja Vantaan Sanataidekoulun Erityisesti sinun -hankkeessa on kehitetty näille oppilaille soveltuva, kirjavinkkausta ja sanataiteen elämyksellisiä menetelmiä hyödyntävä toimintamalli, joka synnyttää ja vahvistaa kohderyhmän lukuintoa ja itsenäisen lukemisen harrastusta. Pilottikohderyhmänä olivat 5.-6. luokkalaiset erityisen tuen oppilaat ja heidän opettajansa. Erityisesti sinun -seminaarissa esiteltiin tämä toimintamalli, kasvatettiin osallistujien sanataiteen menetelmien tuntemusta ja ymmärtämystä erityisen tuen oppilaiden kanssa toimimisesta.

Erityisesti sinun -seminaarin kaikki esitykset
Tietoa hankkeesta