Aarresaari-palkinto 2020: Kaisa Kattelus – Maailman rikkain poika

Livestream-tallenne Aarresaari-palkinto 2020 -jakotilaisuudesta. Palkintojenjako on osa ”Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä” -seminaaria. IBBY Finland ry:n seminaari oli tarkoitus järjestää alun perin Annantalossa Helsingissä 2.4.2020, mutta korona esti yleisötilaisuuden järjestämisen. Tilaisuus järjestettiin verkkoseminaarina 6.10.2020. Tilaisuuden järjestävät IBBY Finland ry:n kanssa Suomen tietokirjailijat ry, Cultura-säätiö, Entressen kirjasto ja Kirjastokaista. Tilaisuuden juontajana toimi Teresia Volotinen IBBY:stä.

Seminaarissa kuultiin mielenkiintoisia luentoja ja päivän päätteeksi Aarresaari-palkinnon jako. Joka toinen vuosi jaettava Aarresaari-palkinto myönnetään kääntäjälle korkeatasoisesta lasten- tai nuortenkirjan käännöksestä.

Aarresaari-palkinnon 2020 on saanut Kaisa Kattelus teoksesta Maailman rikkain poika (Tammi 2018). Englanninkielisen alkuteoksen Billionaire Boy (2010) on kirjoittanut David Walliams ja kuvittanut Tony Ross.

Kunniamainintoja jaettiin kaksi. Toisen sai Hannele Huovi teoksesta Pierun elämää (S&S 2019). Ruotsinkielisen alkuteoksen Fisens liv (2019) on kirjoittanut Malin Klingenberg ja kuvittanut Sanna Mander. Toinen kunniamaininta myönnettiin Marja Kyrölle nuorten fantasiakirjasta Maresin voima: punaisen luostarin kronikoita 3 (Tammi 2018). Kyrö on suomentanut kirjan Maria Turtschaninoffin käsikirjoituksesta Breven från Maresi.

Marja Kyrön kunniakirjan jaossa Marke Könönen (IBBY Finland) lukee palkintoperusteet ja terveiset. Taika Vaulo (Kallion lukion opiskelija) lukee näytteen teoksesta Maresin voima.

Hannele Huovin kunniakirjan jaossa Marke Könönen lukee palkintoperusteet, jonka jälkeen Nitta Kauppinen (Kallion lukion opiskelija) lukee näytteen teoksesta Pierun elämää. Lopuksi Marke Könönen haastattelee Hannele Huovia.

Kaisa Katteluksen palkintoperusteet lukee Anne Ketola (SKTL), ja Mai Jousmäki (Kallion lukion opiskelija) lukee näytteen teoksesta Maailman rikkain poika. Osuuden lopuksi Anne Ketola haastattelee Kaisa Kattelusta.

Aarresaari-palkintotiedote IBBYn sivuilla
Palkintouutinen Sivupiirissä
IBBY Finland -sivut
Seminaarin kansainvälisen vieraan Alexandra Grigorievan englanninkielinen esitys