10 näkökulmaa e-kirjastoon

E-kirjastohankkeessa toteutetaan Suomen yleisille kirjastoille ja kunnille yhteinen e-kirjasto. E-kirjastohanke tähtää yhden luukun e-kirjastoon.

Suomalaiset rakastavat kirjastojaan, ja yksi kirjastojen olennaisimmista tehtävistä on tarjota tarinoita, tietoa ja elämyksiä jokaiselle tasavertaisesti. Uusi e-kirjasto antaakin kaikille suomalaisille tasa-arvoisen mahdollisuuden käyttää kirjastojen digitaalisia sisältöjä.

Uusi e-kirjasto myös helpottaa asiakkaiden käyttökokemusta ja kirjastojen työtä. Tällä hetkellä kirjastojen e-aineistokokoelmat ovat jakautuneet usealle eri alustalle, joita on hankalaa käyttää ja joihin pääsy riippuu asuinkunnasta.

Hankkeessa suunnitellaan yhdessä kirjastokentän kanssa uutta organisaatiota, neuvotellaan ja luodaan uutta lisenssimallia aineistojen tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa ja kehitetään alustaa, jonka kautta e-kirjastoa tulevaisuudessa käytetään.

Tavoitteena on, että yhteinen e-kirjasto on asiakkaiden käytössä vuodesta 2024 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa yhteiseen e-kirjastoon on tarkoitus ottaa mukaan e-kirjoja, sähköisiä äänikirjoja ja e-lehtien näköisversioita. Teknologia suunnitellaan niin, että muita aineistoja voidaan tarvittaessa ottaa myöhemmin mukaan.

10 näkökulmaa e-kirjastoon
(videon tekstisisältö)

1. Kirjastoista voi lainata myös digitaalista aineistoa, kuten e-kirjoja, äänikirjoja ja e-lehtiä.

2. Digisisältöjä on tarjolla Suomen eri kuntien kirjastoissa erilainen määrä. Tasa-arvo ei siis toteudu.

3. E-kirjastohankkeessa rakennetaan kuntien yhteinen e-kirjasto. Se tarjoaa e-aineistoja jokaiselle suomalaiselle asuinpaikasta riippumatta ja sitä on helppo käyttää.

4. Yhteisen e-kirjaston on määrä avautua vuonna 2024.

5. Kirjaston tehtävänä on ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa. Siksi kirjasto tarjoaa myös digitaalista sisältöä.

6. E-kirjasto kulkee mukanasi minne menetkin. E-kirjoja voi lukea ja äänikirjoja kuunnella vaikka omalla älypuhelimella.

7. Äänikirjojen kuunteleminen kasvattaa sanavarastoa, rauhoittaa mieltä ja parantaa muistia. Ihan kuten lukeminenkin.

8. E-kirjasto toimii kirjaston logiikalla. Suosituimpia kirjoja voi joutua jonottamaan.

9. Perinteiset kirjat ja kirjastot ovat suomalaisille rakkaita. Kirjastot eivät tule katoamaan, vaikka digitaalisia sisältöjä onkin lainattavana.

10. Kirjasto ei kuole, vaan elää tässä ajassa ja katsoo vahvasti tulevaisuuteen.

E-kirjastohankkeen sivut

Löydät videon myös muista Kirjastokaistan kanavista:
Facebook-video
YouTube-video

Video: Panu Somerma
Kuvat: Storyblocks, Helsingin kaupungin kuvapankki ja Digimediahanke / e-kirjastohanke
Musiikki: Storyblocks
Tuotanto: E-kirjastohanke ja Kirjastokaista, 2022