Yhdenvertaisuus ja antirasistinen työote kirjastoissa -paneelikeskustelu

Suomen kirjastoseura järjesti Yhdenvertaisuus ja antirasistinen työote kirjastoissa -seminaarin, jonka osana oli paneelikeskustelu. Keskustelua moderoi yhdenvertaisuusasiantuntija ja -kouluttaja Javiera Marchant Aedo. Paneelin osallistujat olivat Maria Bang Keravan kaupunginkirjastosta, Wiam Alrubaie Espoon kaupunginkirjastosta ja Ritva Hyttinen Turun Ammattikorkeakoulusta.

Mikä on kirjaston paikka yhteiskunnassamme? Mikä on antirasistisen työn merkitys kirjastoissa? Miten turvallisemman tilan periaatteet tulisi ottaa käytäntöön kirjastoissa? Miten yhdenvertaisuuteen liittyviä käytäntöjä voi parantaa kirjastoissa? Mikä on esteenä siitä ajatuksesta luopumiselle, että kirjaston työntekijöillä pitää olla täydellinen ja virheetön suomen kielen taito? Mitä on kotimainen kirjallisuus ja miten se näkyy erilaisilla kirjalistoilla? Miltä näyttää kirjastoalan johto tämän päivän Suomessa? Sopisiko anonyymi rekrytointi kirjastoalalle? Keskustelussa pohditaan muun muassa näitä kysymyksiä.

Paneelikeskustelu oli osa Suomen kirjastoseuran vuosikokousseminaaria, joka järjestettiin 22.9.2023 Pentinkulma-salissa Keravan kirjastossa. Kirjastoseura kutsui paikalle myös Kirjastokaistan, joka huolehti seminaarin suoralähetyksestä.

Suomen kirjastoseuran sivut
Suomen kirjastoseuraan liittyviä videoita Kirjastokaistalla