Vuoden 2015 kirjastokehittäjäpalkinto Metson musiikkiosastolle

Vuoden kirjastokehittäjä 2015 -palkinto on myönnetty Tampereen kaupunginkirjaston pääkirjasto Metson musiikkiosastolle. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen myöntämä palkinto on suuruudeltaan 3000 euroa ja se myönnetään veikkausvoittovaroista. Palkinnon luovutti ylijohtaja Riitta Kaivosoja opetus- ja kulttuuriministeriön Kirjastopäivillä Helsingissä 24.11.2015. Vuoden Kirjastokehittäjäpalkinto myönnetään tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta kirjastojen palvelujen kehittäjänä. Palkinto myönnettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2008.

Palkinnon ottivat vastaan Tampereen kaupunginkirjaston kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg sekä osastonjohtaja Jarkko Rikkilä ja kirjastonhoitaja Juhani Koivisto Metson musiikkiosastolta.

Palkintoperustelut:
Tampereen kaupunginkirjaston musiikkiosasto kehittää määrätietoisesti ja ennakkoluulottomasti aiemmin jopa katoavaksi ennustettua musiikkikirjastotoimintaa.
Metson musiikkiosastolla musiikki on paljon enemmän kuin pelkkiä nuotteja tai äänitteitä.
Kun aineistot ovat siirtyneet verkkoon, on Metson musiikkiosasto ryhtynyt määrätietoisesti kehittämään musiikkikirjastopalveluja kirjastotilassa. On syntynyt Metso LIVE, livemusiikin ja kirjaston sisällöt yhdistävä uusi toimintakonsepti.
Musiikkiaineistojen avaaminen monikanavaisesti ja yhteistyö musiikintekijöiden sekä erilaisten yleisöjen kanssa on Metson musiikkiosaston menestyksen ydin.
Toiminnallaan musiikkiosasto on tavoittanut runsaasti uusia asiakkaita ja innostanut laajasti musiikkipalvelujen käyttöön.
Innostuksesta, rohkeudesta ja monialaisesta osaamisesta rakentuva Metson musiikkiosasto on tehnyt musiikkista näkyvää ja kuuluvaa, kaikille saavutettavaa.

Metson musiikkiosasto Facebookissa
Tampereen kaupunginkirjasto
Musiikkikirjastot.fi: Metso LIVE – yhden kirjastokonseptin tarina
Tiedote opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla