Timo Ståhl: Taloudellinen kannuste kunnan hyvinvointityöhön – HYTE-kerroin

Johtava asiantuntija Timo Ståhl Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta pitää esityksen ”Taloudellinen kannuste kunnan hyvinvointityöhön – HYTE-kerroin”. Esitys on osa AVI Kirjastotoimen 23.3.2022 järjestämää ”Sote-uudistus on täällä – onko kirjastosi valmiina” -webinaaria. Esityksen jälkeen tilaisuuden juontaja, ylitarkastaja Marko Ojala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta keskustelee Timo Ståhlin kanssa ja käy läpi chatin kautta tulleita kysymyksiä ja kommentteja.

Kunnille on suunniteltu otettavan käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin. HYTE-kerroin on kannustin, joka tarkoittaa, että kuntien rahoituksen valtionosuuden suuruus määräytyy osaksi niiden tekemän hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön mukaan. Tällä halutaan varmistaa kuntien aktiivinen toiminta asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi myös sote-uudistuksen jälkeen. Kannustin on suunniteltu otettavan käyttöön vuoden 2023 alusta, jolloin kunnille jaetaan ensimmäisen kerran uudistuksen jälkeinen valtionosuus. Jo nyt tehtävä työ tulee siis vaikuttamaan rahoitukseen.

Tiedätkö, mikä sote-uudistus on? Tiedätkö, mitä sote-uudistus tarkoittaa kirjastoille? Tiedätkö, miten sote-uudistus vaikuttaa hyvinvointityöhön? AVI Kirjastotoimen järjestämässä koulutuksessa pyrittiin löytämään vastauksia näihin kysymyksiin. ”Sote-uudistus on täällä – onko kirjastosi valmiina” -webinaarissa oli puhumassa useita asiantuntijoita opetus- ja kulttuuriministeriöstä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta ja Kuntaliitosta. Lisäksi mukana oli esimerkkejä kirjastojen näkökulmasta. Tilaisuuden juontajana toimi ylitarkastaja Marko Ojala Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Kaikki Sote-uudistus on täällä -webinaari esitykset
Tietoa sote-uudistuksesta