Teresia Volotinen: Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -verkkoseminaarin avaus

Livestream-tallenne, jossa Teresia Volotinen, IBBY Finland, avaa Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -seminaarin. IBBY Finland ry edistää ja tekee tunnetuksi lasten- ja nuortenkirjallisuuden ja -kulttuurin asemaa kotimaassa ja kansainvälisesti. Seminaari oli tarkoitus järjestää alun perin Annantalossa Helsingissä 2.4.2020, mutta korona esti yleisötilaisuuden järjestämisen. Tilaisuus järjestettiin verkkoseminaarina 6.10.2020. Tilaisuuden järjestävät IBBY Finland ry:n kanssa Suomen tietokirjailijat ry, Cultura-säätiö, Entressen kirjasto ja Kirjastokaista.

Seminaarissa kuultiin mielenkiintoisia luentoja ja päivän päätteeksi Aarresaari-palkinnon jako. IBBY Finland ry myöntää yhteistyössä Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton kanssa Aarresaari-palkinnon korkeatasoiselle lasten- tai nuortenkirjan käännöstyölle.

IBBY-organisaatio perustettiin Sveitsissä vuonna 1953 ja edelleen järjestön toimisto sijaitsee Sveitsin Baselissa. Nykyisin kansainväliseen organisaatioon kuuluu yhteensä 75 kansallista jaostoa mukaan lukien IBBY Finland. Järjestön ainoa vakituinen rahoitus on kansallisten jaostojen maksama jäsenmaksu. IBBY:n tärkeimpiä toimintamuotoja ovat kansainvälinen lastenkirjapäivä, lasten- ja nuortenkirjallisuudet palkinnot, kokoelmat, lukemisen ja lukutaidon edistäminen sekä joka toinen vuosi järjestettävä kansainvälinen kongressi. IBBY on myös merkittävä kansainvälinen kansalaisjärjestö ja lastenkirjallisuuden puolestapuhuja maailmalla.

IBBY Finland -sivut
Seminaarin kansainvälisen vieraan Alexandra Grigorievan englanninkielinen esitys
Seminaarin kaikki suomenkieliset esitykset

Stream: Panu Somerma ja Mikko Helander