Tarinasaalis 2023: Tiina Mäntylä ja Karoliina – Saamenkieliset lastenkirjat

Youtube-videoiden tekstityspainikkeen saat esille käynnistämällä videon.

Tiina Mäntylä ja Karoliina Harvala Suomen saamelaisesta erikoiskirjastosta esittelevät vuonna 2023 ilmestyneitä saamenkielisiä lastenkirjoja. Videolla puhutaan pohjoissaamea ja suomea.

Tiina Mäntylä ja Karoliina Harvala Suoma sámi erenomášgirjerájus muitaleaba jagi 2023 almmustuvvan sámegielat mánáidgirjjiin. Filmmažis hállojuvvo davvisámegiella ja suomagiella.

Tarinasaalis on kokonaisuus, jossa kirjastolaiset vinkkaavat valitsemiaan parhaita vuonna 2023 ilmestyneitä lasten- ja nuortenkirjoja. Mukana ovat myös lapsille ja nuorille sopivat pelit sekä lastenmusiikki. Tarinasaalis-kokonaisuus tuotetaan nyt toista kertaa. Ensimmäinen paketti koottiin vuoden 2022 aineistosadosta. Tarinasaalis-kokonaisuudessa aiheet on jaettu mukaan lähteneiden kirjastojen kesken. Jokainen kirjasto on tuottanut vinkkivideot haluamallaan tavalla ja lähettänyt ne osaksi kokonaisuutta Kirjastokaistalle. Tarinasaalis-kokonaisuuden idea on alun perin Espoon kaupunginkirjastosta. Tarinasaalis-tuotantoa koordinoivat yhdessä Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä eli Seinäjoen Erte ja Kirjastokaista.

Kirjastojen tuottamat Tarinasaalis-videot on julkaistu kirjastojen omien toiveiden mukaan joko Kirjastokaistan alustalla tai heidän omilla YouTube-kanavillaan ja tuotu sieltä osaksi Tarinasaalis-pakettia Kirjastokaistalle.

Vinkatut teokset:

Kuvakirjat/govvagirjjit

• Lango, Athalie: Elle Minná murjemin
  • Porsanger, Maria: Oʹlssee oʹdinakai peiʹvv
  • Nutti Wiandt, Anna: Mon lean Elle-Márjá
  • Marakatt, Ingá Elin: Miesáš Nuvtte – gos lea eadni?
  • Hivand, Aino: Njoammeleallin/Hareliv

Romaanit/románat

• Parvela, Timo: Ella Laapist
  • Kuipers, André: Koodi ruopsâd!
  • Sergejeff, Tiitu: Tiivt laaul

Tietokirjat/diehtogirjjit

• Reittu, Ninka: Riđđu ja Saana meahcis : vánddardanetikeahttamáidnasat
  • Eira, Sárá Álehtta Guttorm: Meahcceeallit, lottit ja guolit – Meahcci ja luonddusivdnádusat ja Meahcci ja eatnamat