Anna Lindblad: Litteraturens läkande kraft – biblioteken i mötet med unga/unga vuxna

När CC-knappen syns kan du själv välja textning.

Livestream-inspelning av presentationen “Litteraturens läkande kraft – biblioteken i mötet med unga/unga vuxna” som hålls av Anna Lindblad. “Lukulystit – Läsfest 2022” hölls den 9-11 november 2022. Salla Simukka var värd för Läsfest-evenemanget.

Anna Lindbad berättar om sig själv:
Jag jobbar som socialbibliotekarie i östra Göteborg och har gjort så sedan 2003. Tveklöst kan jag säga att det är mötet med besökare och samverkanspartners som gör att mitt arbete känns betydelsefullt. Det är i mötet allt händer! Innan jag bestämde mig för att läsa till bibliotekarie jobbade jag inom missbruksvård och äldrevård. Bodde utomlands ett tag och har studerat pedagogik med mångkulturell inriktning i NYC, New York och sociolingvistik i Alcalá de Henares, Madrid. Sedan november 2021 är jag en av två projektledare i ”Unga vuxna i psykisk ohälsa och litteraturens läkande kraft”. Projektet fått oerhört mycket respons från såväl internt håll som externt. Kanske är det så att pandemin gjorde oss mer benägna att tala om det som är svårt?

Läsfest är ett tre dagar långt yrkesevenemang som riktar sig till dem som arbetar med barn- och ungdomsbiblioteksarbete. Tidigare år har evenemanget ordnats på distans, men är 2022 får vi träffas i verkliga livet i Tammerfors. Evenemangsplatser är biografen Plevna Finnkino och det fina Metso-biblioteket.

Temat för dagarna är Biblioteket som stöd för barns och ungdomars välmående och mentala hälsa. Temat behandlas å ena sidan brett och omfattande å andra sidan djupgående. Under de här dagarna får deltagarna njuta av såväl inspirerande föreläsningar och workshopar, som kvällsprogram och intressanta besöksmål.

Läsfest är ett tvåspråkigt evenemang. Onsdag 9.11 kunde följas föreläsningarna också direkt på Bibliotekskanalen.

Yrkesevenemanget Läsfest arrangeras av Seinäjoki stadsbibliotek, specialuppdrag gällande bibliotekstjänster som främjar barns och ungas läsande och läskunnighet i samarbete med Tammerfors stadsbibliotek.

Videor från Läsfest 2022 på finska
Lukulystit – Läsfest sidor
Mer videor om läsfrämjande på svenska

Live-stream: ME Films, 2022

Delning och inbäddningskod

Om du klickar på -symbolen som finns uppe till höger i programmet hittar du knappar för att dela programmet samt en inbäddningskod . Om du kopierar och klistrar in koden på din egen sida, syns programmet där.

Programmet på kartan

Taggar