Susanne Ahlroth ja Päivi Almgren: Kirjastotilat 2020

Peruspalvelujen arviointi kuntien kirjastotiloista 2019 osoittaa, että kansalaiset tarvitsevat edelleen fyysisiä kirjastotiloja arjessaan. Vaikka e-aineistot ovat lisääntyneet ja verkkopalvelut kasvaneet, tarvitaan kirjastotilaa perinteisten kirjastopalveluiden lisäksi yhä enemmän myös oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan sekä yhteiskunnallisen kulttuurisen vuoropuhelun edistämiseen. Kirjastotilojen muunneltavuus onkin entistä tärkeämpää.

Kirjastotoimen ylitarkastaja Päivi Almgren ja sivistystoimen ylitarkastaja Susanne Ahlroth kertovat kaksikielisessä videossa mitä Peruspalvelujen arviointi kertoo kirjastotiloista. Keskustelussa he puhuvat erityisesti kokoelmista ja tiloista, tilojen muunneltavuudesta, vuoropuhelusta ja osallistamisesta sekä kirjastosta kolmantena tilana. Haastattelu on kuvattu Pohjoismaisen kulttuuripisteen kirjastossa Helsingissä.

Peruspalvelujen saatavuuden arviointi on aluehallintovirastojen lakisääteinen tehtävä. Arvioinnilla seurataan, valvotaan ja arvioidaan peruspalvelujen saatavuuden yhdenvertaista toteutumista koko maassa. Arviointi tehdään joka toinen vuosi. Missä tilassa ovat maamme varhaiskasvatus, kulttuuripalvelut, kirjastot, nuorisotoimi, liikunta, lastensuojelu, eläinlääkintä ja pelastustoimi. Tähän pyrkii vastaamaan peruspalvelujen arviointi 2019. Arviointiraportit julkaistiin 15.6.2020 aluehallintovirastojen Patio-järjestelmässä.

Kirjastotilojen valtakunnallinen arviointi
Arvioinnin julkaisutiedote

Kuvaus: Panu Somerma ja Mikko Helander
Editointi: Mikko Helander