Sanna Tapionkaski: Faktaa ja fiktiota erityisyydestä – erityislapsia lastenkirjoissa

Dosentti, laillistettu puheterapeutti Sanna Tapionkaski pitää esityksen ”Faktaa ja fiktiota erityisyydestä – erityislapsia lastenkirjoissa”. Tapionkaski piti esityksen lasten- ja nuortenkirjastotyön täydennyskoulutus Lukulysteillä 22.11.2023.

HUOM! Esityksen diat saat pyytämällä sähköpostitse erte.kirjasto@seinajoki.fi

Aiheena syksyn 2023 Lukulysteillä oli ”Kaikki lukemaan, kaikki kirjastoon”. Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallisen erityistehtävän järjestämä Lukulystit järjestettiin tällä kertaa webinaarina.

Lastenkirjallisuus:

Airola, S. 2006. Mia Tiu ja sata sanaa. Helsinki: WSOY.

Brooks, F. & Ferrero, M. 2022. Monen sortin moninaisuus. Helsinki: Lasten Keskus.

Erbs, S., Gosvig, A. & Jordan, A. P. 2000. Mikko änkyttää. Kuvitus Jörn Falkenberg. Helsinki: Suomen Änkyttäjien Yhdistys ry.

Hewitt, S. 2021. Kaarle Karhun kirja. Riihimäki: Pinkumi.

Jansson, T. 2005. Muumipeikko ja näkymätön lapsi. Selkokielinen mukautus Pauliina Heine. Helsinki: Kehitysvammaliitto.

Kalmari, S., Parisaari, U. & Partanen, I. 2017. Ihmetellään kromosomeja. Helsinki: Norio-keskus.

Kalmari, S., Parisaari, U. & Partanen, I. 2018. Leivotaan ihminen. Helsinki: Norio-keskus.

Kalmari, S., Parisaari, U. & Partanen, I. 2020. Pohdiskellaan periytymistä. Helsinki: Norio-keskus.

Kantinkoski, M. & Koivunen, M. 2010. Jennin karvakorva. Helsinki: Sanasilta.

Katajavuori, R. & Ruohonen, H. 2020. Kielo loikoilee. Vantaa: Enostone Kustannus.

Katajavuori, R. & Ruohonen, H. 2021. Kielo miettii. Vantaa: Enostone Kustannus.

Katajavuori, R. & Ruohonen, H. 2022. Kielo ja Kaito-kissa. Vantaa: Enostone Kustannus.

Kulmala, M. 2014. Saku, spesiaali lapsi. Kuvitus ja taitto Kirsi Tapani. Turku: Aivoliitto ry.

Kulmala, M. 2015. Rufus, spesiaali lapsi. Kuvitus ja taitto Kirsi Tapani. Turku: Aivoliitto ry.

Lampi, H., Mali, S., & Tynnilä, M. 2019. Toivon poika. TerapiaLampi Oy.

Myllynen, M. & Hahl, M-C. 2022. Viljamin supervoima. Helsinki: Aikamedia Oy.

Pere, T. & Flores, C. 2019. Tervetuloa kotiin, Helmi. Helsinki: WickWick Oy.

Pere, T. & Flores, C. 2019. Helmin elämää. Helsinki: WickWick Oy.

Pere, T. & Flores, C. 2019. Helmi, perhosemme. Helsinki: WickWick Oy.

Robbins, R. 2019. Minä ja minun siskoni. Karkkila: Kustannus-Mäkelä Oy.

Robbins, R. 2020. Puhuminen ei ole minun juttuni. Karkkila: Kustannus-Mäkelä Oy.

Saraste, H., Könkkölä, K. & Heinonen, V. 2018. Voihan vammainen. Helsinki: Into kustannus.

Sarvanne, M. & Sarvanne, A. 2020. Minka ja Mykkä-Mörkö päiväkodissa. Helsinki: Avainaskelmin.

Sarvanne, M. & Sarvanne, A. 2021. Saana ja jumittuvan äänen salaisuus. Helsinki: Avainaskelmin.

Savolainen, M. 2007. Pikkuveljeni Pyry. Kuvitus Kiemura Artworks. Turku: Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry.

Savolainen, M. 2007. Pikkuveljeni Pyry koulutiellä. Kuvitus Kiemura Artworks. Turku: Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry.

Tamminen, P.& Kerttula, V. 2019. Kun kohtaat avaruusolennon: viisi tärkeää ohjetta. Hämeenlinna: Karisto Oy.

Yliherva, A. & Suvilehto, K. 2022. Tetti ja kaverit. Kemi: Atrain & Nord.

Tutkimuskirjallisuus

Clark, J. 2018. “Speddies with Spraypaints”: Intersections of Agency, Childhood, and Disability in Award-Winning Young

Adult Fiction. – Teoksessa Ingrid E. Castro & Jessica Clark (ed.): Representing Agency in Popular Culture. Children and Youth on Page. Screen and In Between. Lexington.

Dunn, P. A. 2015. Disabling Characters: Representations of disability in young adult literature. Peter Lang.

Heikkilä-Halttunen, P. 2010. Minttu, Jason ja Peikonhäntä. Lasten kuvakirjoja kipeistä aiheista. Avain.

Heiskanen, N. 2013. Vammaisuuden rakentuminen esiopetusmateriaalien tarinoissa. Erityispedagogiikan pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto.

Lantila, M. 2019. Hyväksytty vai ongelmallinen? Vammaisuuden kuvauksia 2000-luvulla julkaistuissa lasten kuvakirjoissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto.

Meyer, A. E. 2013. “But she’s not retarded”: Contemporary Adolescent Literature Humanizes Disability but Marginalizes

Intellectual Disability. Children’s Literature Association Quarterly 38 (3).

Nyqvist, A. 2010. Vammaisuuden rakentuminen lastenkirjallisuudessa. Teoksessa Simo Vehmas (toim.): Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus. Kehitysvammaliitto.

Price, C. L., Ostrosky, M. M. & Mouzourou, C. 2016- Exploring Representations of Characters with Disabilities in Library Books. Early Childhood Education Journal 44 (6).

Tapionkaski, S., Markkola, M., Paavola, A. & Yliherva, A. 2021. Ainakin sata sanaa – Lastenkirjoja puheen, kielen ja vuorovaikutuksen erityisyydestä. Onnimanni 03/2021.

Wheeler, E. A. 2019. HandiLand: The Crippest Place on Earth. University of Michigan Press.

Lisätiedot:
Koulutuspäivän kaikki esitykset