Pirkko Kuusela: Kirjaston sosiaalisista ja vähän fyysisistäkin kynnyksistä

Livestream-tallenne Saavutettava kirjasto –seminaarista, jossa Pirkko Kuusela Espoon invalidit ry:stä piti kokemusasiantuntijapuheenvuoro ”Kirjaston sosiaalisista ja vähän fyysisistäkin kynnyksistä”.

Saavutettava kirjasto –seminaari pidettiin Pasilan kirjaston auditoriossa 6.6.2016. Seminaarissa kuultiin tuoreinta tietoa kirjastopalveluiden saavutettavuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Esittelyssä olivat niin kirjastoihin vaikuttavat lainsäädäntömuutokset kuin kirjastokentän hyvät käytännötkin. Iltapäivällä paneuduttiin pakolaistilanteen kirjastoille esittämään haasteeseen ja siihen vastaamiseen.

Seminaarissa julkaistiin Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositus, joka kokoaa yksiin kansiin parhaat käytännöt kirjastojen saavutettavuuden edistämisen saralta strategisesta johtamisesta asiakaspalveluun ja tilasuunnitteluun. Suosituksen julkaisijana toimii Kuntaliitto, ja mukana laativassa verkostossa ovat olleet kiinteästi Helsingin kaupunginkirjasto, Espoon kaupunginkirjasto, Länsi- ja Sisä-Suomen AVI, Kirjastoseura, Selkokeskus, Celia, Viittomakielinen kirjasto, Erilaisten oppijoiden liitto ja Kulttuuria kaikille -palvelu. Lisäksi valmisteluun ovat asiantuntijakommenttikierrosten kautta osallistuneet AVI:en kirjastotoimentarkastajat, kaikki valtakunnalliset vammaisjärjestöt, useat maahanmuuttajajärjestöt, SETA, Yhdenvertaisuusvaltuutettu, Etnisten suhteiden neuvottelukunta sekä kymmenet saavutettavuusasioista kiinnostuneet kirjastolaiset eri puolilta Suomea.

Seminaarin järjestivät Helsingin kaupunginkirjaston vetämä Kirjasto viestii saavutettavasti -hanke yhdessä Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositusta valmistelleen verkoston kanssa.

Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositus
Espin – Espoon Invalidit ry