Minna Huotilainen: Lukeminen muuttaa muotoaan, mutta aivot pysyvät samoina – lukemisen tulevaisuus neurotieteen näkökulmasta

Kasvatustieteen professori ja aivotutkija Minna Huotilainen pitää esityksen ”Lukeminen muuttaa muotoaan, mutta aivot pysyvät samoina – lukemisen tulevaisuus neurotieteen näkökulmasta”. Esitys on osa Kirja mielessä -seminaaria, joka järjestettiin 8.9.2022 Pasilan kirjastossa Helsingissä. Lasten ja nuorten lukemisen tulevaisuuteen pureutuvan seminaarin järjesti lastenkirjallisuuden asemaa edistävä IBBY Finland ry yhteistyössä Kirjastokaistan kanssa.

Lukeminen on valtavassa murroksessa. Kirja mielessä -tapahtumassa kuultiin puheenvuoroja ja esityksiä lukemisesta ja pohdittiin yhdessä, millaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta Suomessa luetaan kymmenen vuoden päästä ja miten.

Kirja mielessä -tapahtumassa olivat esiintymässä digikustantamisen liiketoimintapäällikkö Noora Al-Ani, lukukoordinaattori Demi Aulos, nuortenkirjailija ja erikoiskirjastonhoitaja Sini Helminen, kasvatustieteen professori ja aivotutkija Minna Huotilainen, lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustannusjohtaja Kaisu-Maria Toiskallio ja Sivupiirin suunnittelija ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta.

Tilaisuus oli suunnattu opettajille, kirjastoammattilaisille, tutkijoille, kirja-alan toimijoille ja muille lastenkirjallisuudesta kiinnostuneille. Seminaaripäivä päättyi kaikille avoimeen juhlaan, jossa jaettiin Aarresaari-palkinto. Aarresaari on joka toinen vuosi jaettava, kääntäjälle myönnettävä palkinto korkeatasoisesta lasten- tai nuortenkirjan käännöstyöstä. Palkintosumman IBBY Finlandin jakamalle palkinnolle rahoittaa Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto Kopiostosta saamillaan tekijänoikeuskorvauksilla.

Kirja mielessä -seminaarin kaikki esitykset
Seminaarin ohjelma IBBYn sivuilla

IBBYn aiempien vuosien seminaarien esitykset:
Lastenkirjan monet kielet -seminaari (2021)
Lasten ja nuorten tietokirjat lukuilon edistäjänä -seminaari (2020)

Stream: Mikko Helander ja Joonas Nevalainen
Tuotanto: Kirjastokaista, 2022