Miksi Plagen rannan karuselli pyörii joskus tyhjänä?

Lukemaan innostaja, erikoiskirjastovirkailija Agneta Möller-Salmela kertoo tarinan siitä, miksi Plagen rannan merikaruselli pyörii, vaikka siinä ei ole yhtään lasta kyydissä!

KESKUSTELUA:
Muistatko minkälaisia työtehtäviä merenneidoilla oli tässä tarinassa?
Mikä tehtävistä tuntuu sinusta kaikkein tärkeimmältä?
Muistatko mitä värejä karusellin katossa on?
Tiedätkö mitä karusellin katossa lukee? Pitääkö sinun lähteä kävelylle…?
Miksi merenneitoja on sääli kun he eivät osaa lukea?
Mitä muita tärkeitä tehtäviä heillä voisi olla jos osaisivat lukea?
Minkälaisia ääniä luulet että merenpohjalla kuuluu?
Pyöriikö karuselli myötäpäivään vai vastapäivään?

PIIRRÄ TAI MAALAA:
Maalaa erilaisia kalanpyrstöjä joita merenneidoilla voi olla! Voit ottaa mallia ja inspiraatiota pyrstön muodosta ja väreistä katsomalla kuvia oikeista kaloista.
Maalaa kuvaa kun merenneito ohjailee kalaliikennettä ahtaassa salmessa!
Maalaa karuselli ja merenneidot jotka lepäävät karusellin kivijalassa. Kuvittele miltä se näyttää vaikka et ole vielä niitä nähnyt.
Piirrä itsesi istumassa merenpohjalla kun merenneito nopeasti ajelehtii ohi pitäen hylkeenkaulasta kiinni molemmin käsin. Muista myös piirtää hylkeen hyvin kammatut viikset!

KIRJOITA
Mitä sinä päivänä oli tapahtunut kun seitsemän hyljettä istuivat Plagenin rannalla surullisen näköisinä?
Mitä merenneidot tekivät kun eräs tyttö oli unohtanut kenkänsä rannalle?Katastrofi oli lähellä kun karuselli nojasi vaarallisesti ja oli kaatumaisillaan…

Agneta Möller-Salmela, Lukemaan innostaja

Lisätietoa: